Lokale heffingen
Deze paragraaf gaat over de belastingen en heffingen die een gemeente mag innen. We gaan in op de volgende onderdelen:
- de verwachte en gerealiseerde belastinginkomsten
- het beleid over de lokale heffingen
- een overzicht van de diverse heffingen
- een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid
- een aanduiding van de lokale lastendruk
De gemeente mag een aantal belastingen en heffingen innen. Deze gemeentelijke belastingen en heffingen maken voor ongeveer 16% deel uit van de gemeentelijke inkomsten. We maken in het gemeentelijk belastinggebied onderscheid tussen:
- belastingen, dit zijn onder andere de onroerende-zaakbelastingen (OZB), toeristenbelasting en forensenbelasting: de opbrengst hiervan is niet gekoppeld aan bepaalde diensten die wij aanbieden.
- bestemmingsheffingen, dit zijn heffingen die gekoppeld zijn aan een bepaalde dienst van de gemeente. Dit zijn bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges.
Lokale heffingen
Geraamde en gerealiseerde inkomsten
Geraamde en gerealiseerde inkomsten
Hieronder vindt u een overzicht van de verwachte belastinginkomsten 2017 en de gerealiseerde inkomsten 2016 en 2017. De regels over belastingen zijn vastgelegd in een zogenaamde verordening. Per verordening of belastingsoort zijn de inkomsten afzonderlijk vermeld.
In vergelijking met de verwachte opbrengsten 2017 is de werkelijke belastingopbrengst 0,5% lager dan verwacht.
Onder het kopje 'Overzicht op hoofdlijnen per heffing' leggen we uit welke ontwikkelingen er per heffing zijn.
bedragen x € 1.000 | ||||
Exploitatie | Rekening 2016 | Begroting 2017 Actueel | Rekening 2017 | Verschil Begroting-Rekening |
Legesverordening | 1.235 | 1.506 | 1.551 | 45 |
Verordening marktgelden | ||||
- Marktgelden | 18 | 25 | 19 | -6 |
Verordening afvalstoffenheffing | ||||
- Afvalstoffenheffing | 2.258 | 2.750 | 2.696 | -54 |
- Huisvuilzakken | 262 | 396 | 337 | -58 |
Verordening rioolheffing | ||||
- Rioolheffing | 3.073 | 3.071 | 3.115 | 44 |
Verordening Grafrechten | ||||
- Grafrechten | 48 | 45 | 55 | 10 |
Verordening OZB | ||||
- Onroerendezaakbelasting | 4.988 | 5.076 | 5.023 | -53 |
Verordening Forensenbelasting | ||||
- Forensenbelasting | 12 | 13 | 19 | 6 |
Verordening Toeristenbelasting | ||||
- Toeristenbelasting | 248 | 276 | 276 | 0 |
Totaal belastinginkomsten | 12.143 | 13.158 | 13.093 | -65 |
Lokale heffingen
Beleid lokale heffingen
Beleid lokale heffingen
In de Kadernota 2017 is het beleid voor de lokale heffingen vastgesteld. Bij het opstellen van de begroting 2017 is van dit financiële kader uitgegaan.
Voor de Ozb betekende dit een stijging van 2% inflatiecorrectie.
Voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, het rioolaansluitrecht en de leges is ervan uitgegaan dat ze 100% kostendekkend zijn. Dit betekent dat de opbrengsten en kosten aan elkaar gelijk zijn.
De tarieven toeristenbelasting zijn met € 0,01 per overnachting per persoon gestegen. Dit sluit aan met de in het verleden gemaakte afspraken met de STER (Stichting Toerisme en Recreatie).
Voor de forensenbelasting is aangesloten bij het gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. We zijn hierbij uitgegaan van het laagste tarief toeristenbelasting. Dit betekent een verhoging van het tarief forensenbelasting met 2%.
De verordeningen afvalstoffenheffing, marktgelden en lijkbezorgingsrechten zijn per 1 januari 2017 op elkaar afgestemd. Dit betekent dat er voor de gehele gemeente per belastingsoort hetzelfde tarief geldt.
Munitax voert voor onze gemeente de belastingwerkzaamheden en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Munitax is het gemeenschappelijk belastingkantoor waar wij bij zijn aangesloten. Munitax verzendt de belastingaanslagen.
Lokale heffingen
Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Onroerende zaakbelastingen
De inkomsten Onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn niet bestemd voor bepaalde producten of diensten. Het is een zogenaamd algemeen dekkingsmiddel.
De OZB kent twee soorten belastingen:
- een eigenarenbelasting
dit is belasting die de eigenaar van een gebouw moet betalen. - een gebruikersbelasting
dit is een belasting die een gebruiker, bijvoorbeeld een huurder van een gebouw moet betalen.
In tegenstelling tot de eigenarenbelasting wordt de gebruikersbelasting alleen geheven van de gebruikers van niet-woningen. Deze belasting is een zogenaamde tijdstipbelasting. Dit betekent dat de toestand per 1 januari van het betreffende jaar bepalend is voor de OZB-heffing. De OZB wordt berekend op basis van de vastgestelde waarde van het pand. Het tarief is een percentage van de waarde van een gebouw. Deze waarde wordt bepaald op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).
Voor 2017 zijn de percentages (tarieven) vastgesteld op:
a. gebruikersbelasting niet-woning € 0,1618%
b. eigenarenbelasting woning € 0,0995%
eigenarenbelasting niet-woning € 0,1999%
Voor 2017 waren de OZB- inkomsten begroot op € 5.076.000. De werkelijke OZB- inkomsten waren € 5.023.000.
Toeristenbelasting
De inkomsten uit de Toeristenbelasting zijn ook algemene dekkingsmiddelen. Het tarief voor 2017 is vastgesteld op € 0,76 per overnachting voor de categorie 'hotels'. Voor de categorie 'campings' was het tarief € 0,47.
De opbrengst voor 2017 was begroot op € 276.000. De werkelijke opbrengst is € 276.000.
Forensenbelasting
Forensen zijn mensen die meer dan 90 dagen, maar minder dan 9 maanden in één kalenderjaar, in een woning in onze gemeente verblijven en geen inwoner zijn van onze gemeente. Zij moeten in onze gemeente ook belasting betalen. Dit noemen we de forensenbelasting.
Mensen die forensenbelasting betalen hoeven geen toeristenbelasting te betalen. Dit is geregeld in de verordening.
Voor 2017 is het tarief vastgesteld op € 147 per woning per jaar. Voor 2017 waren de verwachte inkomsten € 13.000. De werkelijke inkomsten zijn € 19.000.
Afvalstoffenheffing
Wij brengen afvalstoffenheffing in rekening op grond van de Wet milieubeheer. Belastingplichtig is degene, van wie de gemeente het huishoudelijk afval moet inzamelen.
De drie voormalige gemeenten Groesbeek, Ubbergen en Millingen aan de Rijn hadden ieder een eigen afvalstoffenverordening en eigen manier van inzamelen. Per 1 januari 2017 is de afvalstoffenheffing voor alle inwoners gelijk getrokken.
Uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is een kostendekkend tarief, dat betekent dat het tarief de kosten moe dekken. Op begrotingsbasis was het dekkingspercentage 100%. Het tekort tussen de werkelijk gerealiseerde baten en lasten is € 149.000. Hiermee komt het dekkingspercentage over 2017 uit op 96%.
Afvalstoffenheffing | ||
---|---|---|
7.3 Afval incl btw | -3.641.966 | |
6.3 Kwijtschelding incl btw | -180.005 | |
0.4 Overhead | -185.547 | |
Totale kosten | -4.007.518 | |
Opbrengst belastingen | 2.696.330 | |
Overige opbrengsten | 1.161.547 | |
Totale opbrengsten | 3.857.877 | |
Dekking | 96% |
Rioolheffing
De gemeente heeft de zorg voor de afvoer van het stedelijk afvalwater en hemelwater. De kosten hiervan worden betaald uit de rioolheffing.
Eind 2015 is het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2016-2020 vastgesteld. In afwijking van dit plan zijn de tarieven in 2017 niet verhoogd met 5%.
De totale opbrengst voor 2017 was begroot op € 3.071.000. Op basis van de begroting is de rioolheffing 100% kostendekkend. Dit betekent dat de kosten net zo hoog zijn als de inkomsten. Het tekort tussen de werkelijk gerealiseerde lasten en baten is € 20.000. Dit bedrag is in 2017 gehaald uit de voorziening 'egalisatie riolering'.
Rioolheffing | ||
---|---|---|
7.2 Riolering incl btw | -2.364.663 | |
5.7 Natuurlijk groen incl btw | -88.330 | |
6.3 Kwijtschelding incl btw | -230.424 | |
2.1 Schoonhouden wegen | -61.071 | |
0.4 Overhead | -447.461 | |
Totale kosten | -3.191.949 | |
Opbrengst belastingen | 3.115.097 | |
Overige opbrengsten | 56.395 | |
Bijdrage uit voorziening | 20.457 | |
Totale opbrengsten | 3.191.949 | |
Dekking | 100% |
Rioolaansluitrecht
Bij de harmonisatie van de tarieven is vanaf 2016 gekozen voor een vast tarief voor een standaard aansluiting op de riolering. Uitgangspunt hierbij is dat met de opbrengsten de kosten betaald kunnen worden. Dat is in 2017 niet gelukt. Het dekkingspercentage was 68%.
Rioolaansluitrecht | ||
---|---|---|
7.2 Huisaansluitingen incl btw | -36.167 | |
0.4 Overhead | -1.740 | |
Totale kosten | -37.906 | |
Leges | 25.722 | |
Totale opbrengsten | 25.722 | |
Dekking | 68% |
Marktgelden
Per 1 januari 2017 hebben wij één marktgeldverordening voor de hele gemeente. Dit betekent dat voor alle markten binnen de gemeente dezelfde tarieven gelden.
Het dekkingspercentage, inclusief de inkomsten uit staangelden, was op begrotingsbasis 75%. Kostendekkende tarieven vinden we niet haalbaar.
Het werkelijke dekkingspercentage is 47%. Dit betekent een tekort op de exploitatie van ruim € 32.000.
Marktgelden | ||
---|---|---|
3.3 Markten | -42.966 | |
0.4 Overhead | -17.714 | |
Totale kosten | -60.680 | |
Opbrengst belastingen | 18.511 | |
Overige opbrengsten | 10.053 | |
Totale opbrengsten | 28.564 | |
Dekking | 47% |
Lijkbezorgingsrechten/Grafrechten
De verordening Lijkbezorgingsrechten is per 1 januari 2017 gelijk voor de hele gemeente. De begraafrechten heffen we om de kosten van het begraven en het onderhouden van de begraafplaatsen te dekken. Op basis van de begrotingsgegevens hebben we een dekkingspercentage van 34% geraamd. Kostendekkende tarieven vinden we niet haalbaar.
Het werkelijke dekkingspercentage over 2017 is 36%. Dit betekent een tekort op de exploitatie van ruim € 99.000.
Begraafplaatsrechten | ||
---|---|---|
7.5 Begraafplaatsen | -141.385 | |
0.4 Overhead | -13.583 | |
Totale kosten | -154.968 | |
Opbrengst belastingen | 55.482 | |
Overige opbrengsten | - | |
Totale opbrengsten | 55.482 | |
Dekking | 36% |
Leges
Leges zijn kosten die de gemeente in rekening brengt bij inwoners voor bepaalde diensten waar zij gebruik van maken. Dit gebeurt op basis van de legesverordening.
De Tarieventabel bij de verordening is overeenkomstig het VNG-model ingedeeld in drie titels:
Titel 1 Algemene dienstverlening;
Titel 2 Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen;
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen.
In artikel 229b van de Gemeentewet is bepaald dat de geraamde baten van de leges niet uitgaan boven de geraamde lasten. Daar waar rijksnormen of maximumtarieven gelden (zoals bij reisdocumenten), zijn deze leidend. De bouwleges worden met 5% verhoogd. De overige tarieven in de legesverordening worden - los van overige wijzigingen van de legesverordening - verhoogd met een inflatiecorrectie van 2,0%.
De totale legesopbrengst over 2017 is € 45.000 hoger dan verwacht. De belangrijkste oorzaken van dit verschil zijn:
- bouwleges € 86.000
- projecten ruimtelijke ordening € - 20.000
- diverse leges burgerzaken € - 23.000
Lokale heffingen
Kwijtscheldingsbeleid
Kwijtscheldingsbeleid
Het is voor belastingplichtigen mogelijk om voor de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en de rioolheffing kwijtschelding aan te vragen.
In 2017 is voor een bedrag van € 360.000 kwijtschelding verleend. Ruim 68% hiervan is automatisch verleend.
Of de aanvrager in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van zijn persoonlijke financiële situatie. Wij verlenen kwijtschelding als aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100 procent kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen (bijvoorbeeld spaargeld of het bezit van een auto), altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Belastingkantoor Munitax regelt voor ons de uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid. Zij maken voor het verlenen van geautomatiseerde kwijtschelding gebruik van de informatie van het landelijk Inlichtingenbureau. Aan de hand van gegevens van het UWV, de Belastingdienst en de RDW toets dit bureau welke huishoudens in aanmerking komen voor kwijtschelding Afhankelijk van wat er uit de toetsing komt wordt het recht op kwijtschelding wel/niet ambtshalve verleend.
Lokale heffingen
Lokale lastendruk
Lokale lastendruk
De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per persoon. Toch bestaat de behoefte om gemeenten te vergelijken. Voor die vergelijking maken we gebruik van de gemeentelijke lastendruk. Hierbij gaan we uit van een standaardsituatie met de tarieven van onze gemeente. In de berekening van de lastendruk houden we rekening met de Onroerende- zaakbelastingen, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing.
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2017 | ||||||
Berg en Dal | Berg en Dal | Landelijk* | ||||
Eigenaar woning | Huurder woning | |||||
Belastingsoort | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. |
Ozb | 227 | 227 | - | - | 272 | 272 |
Rioolheffing | 211 | 106 | 211 | 106 | 192 | 174 |
Afvalstoffenheffing | 199 | 142 | 199 | 142 | 260 | 204 |
Afvalzakken | 26 | 17 | 26 | 17 | ||
Totaal | 662 | 492 | 436 | 265 | 724 | 650 |
*) Gegevens uit COELO- atlas 2017 |
Uitgangspunten voor de berekening: |
Ozb: woningwaarde € 228.000, tarief 0,0995% |
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 150 m³ |
eenpersoonshuishouden waterverbruik 50 m³ |
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 26 zakken per jaar |
eenpersoonshuishouden circa 17 zakken per jaar |
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2016 | Bedragen in euro's | |||||||
Millingen a/d Rijn | Ubbergen | Groesbeek | Landelijk* | |||||
Belastingsoort | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. |
Ozb | 219 | 219 | 219 | 219 | 219 | 219 | 268 | 268 |
Rioolheffing | 211 | 106 | 211 | 106 | 211 | 106 | 193 | 175 |
Afvalstoffenheffing | 194 | 154 | 199 | 149 | 141 | 94 | 263 | 209 |
Afvalzakken | 32 | 23 | - | - | 39 | 28 | ||
Totaal | 656 | 501 | 629 | 474 | 609 | 447 | 724 | 652 |
*) Gegevens uit COELO- atlas 2016 |
Uitgangspunten voor de berekening: |
Ozb: woningwaarde € 219.000, tarief 0,1000% |
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 150 m³ |
eenpersoonshuishouden waterverbruik 50 m³ |
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 35 zakken per jaar |
eenpersoonshuishouden circa 25 zakken per jaar |
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2015 | Bedragen in euro's | |||||||
Millingen a/d Rijn | Ubbergen | Groesbeek | Landelijk* | |||||
Belastingsoort | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. | Meerpers. | Eenpers. |
Ozb | 205 | 205 | 205 | 205 | 205 | 205 | 263 | 263 |
Rioolheffing | 194 | 194 | 263 | 263 | 189 | 95 | 189 | 171 |
Afvalstoffenheffing | 194 | 154 | 199 | 149 | 141 | 94 | 263 | 211 |
Afvalzakken | 32 | 23 | - | - | 39 | 28 | ||
Totaal | 625 | 575 | 666 | 617 | 573 | 422 | 716 | 646 |
*) Gegevens uit COELO- atlas 2015 |
Uitgangspunten voor de berekening: |
Ozb: woningwaarde € 215.000, tarief 0,0954% |
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 150 m³ |
eenpersoonshuishouden waterverbruik 50 m³ |
Ubbergen eigenarenheffing vast tarief |
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 35 zakken per jaar |
eenpersoonshuishouden circa 25 zakken per jaar |