Inwoner
Meestal heb je de gemeente niet nodig in je dagelijks leven. Je redt het prima zelf. Dat is ook de bedoeling. Maar dat lukt niet iedereen. Soms lukt het niet om alles zelf te regelen. Vaak zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen. De gemeente probeert je dan te helpen. Dat kan voor een korte of lange tijd zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om zorg, inkomen, onderwijs of gezondheid. De belangrijkste dingen die je nodig hebt om op een normale en prettige manier te kunnen leven. De gemeente is vaak een laatste plek voor hulp. Daarbij werkt de gemeente samen met andere organisaties of huurt hen hiervoor in. Onze bedoeling is iedereen een goede basis te geven, een steun in de rug, zodat je verder kunt en mee kunt blijven doen!
Programmanaam | Inwoner | Onze buurt | Onze gemeente |
---|---|---|---|
Plaats van actie | - Persoonlijk/thuis | - Directe omgeving/dorp | - Gemeente mét de |
regio gemeenten | |||
Rol inwoner | - Regie eigen leven | - Meedoen | - Ontwikkelen |
- Mee blijven doen | - Initiatief nemen | - Klant | |
Rol gemeente | - Regelen | - Afnemende betrokkenheid | - Loslaten |
- Betalen | - Minder regels, meer | - Samenwerken | |
- Veel bemoeienis | stimuleren | - Diensten verlenen |
Wat wilden we bereiken?
Ik heb voldoende inkomen
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Regelingen voor mensen met een laag inkomen zijn beter bekend bij de inwoners en het gebruik is toegenomen.
Concreet resultaat: Meer mensen hebben een aanvraag ingediend en de manier waarop dat moet is makkelijker geworden. Meer communicatie via de verschillende media. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Eerste helft 2017 maken we formulieren en werkwijzen eenvoudiger. Daarna volgt extra communicatie.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Er zijn tot en met het derde kwartaal 2017 meer aanvragen bijzondere bijstand / Doe Mee-regeling gedaan dan in 2016. Op korte termijn leggen we de eerste aangepaste formulieren voor aan enkele inwoners om na te gaan of de formulieren voldoende duidelijk zijn. We maken daarnaast nog meer formulieren eenvoudiger. We geven 4 keer per jaar een nieuwsbrief Werk en Inkomen uit. Samen met het platform armoedebestrijding bereiden we een campagne voor om regelingen nog meer onder de aandacht te brengen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
We benaderen inwoners op diverse manieren (bijv. gemeentepagina, nieuwsbrieven of gericht) met informatie over mogelijkheden van alle regelingen. Ook andere partijen informeren onze inwoners of hebben aangegeven dat ze dat willen gaan doen. We stellen formulieren digitaal beschikbaar. Inwoners vullen deze formulieren in met Digid (bijvoorbeeld kindpakket). Doordat informatie beter bekend is bij de inwoners, zien we ten opzichte van voorgaande jaren een toename van toekenningen van regelingen (bijzondere bijstand, doe mee, schuldhulpverlening).
Van de mensen die bij de sociale werkvoorziening werkten, werkt 75% bij gewone bedrijven.
Het gaat om inwoners die in voorheen een plek hadden bij de sociale werkvoorziening. Van de groep mensen die daar werkten, werkte 59% halverwege 2016 bij een gewoon bedrijf. We willen dit percentage eind 2017 op 75% te hebben. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Op basis van nieuwe cijfers is 75% niet haalbaar. 70% mogelijk wel. Dit gaan we onder andere halen met het ‘ masterplan beschut’. We zijn gestart met de uitvoering van dit plan.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Masterplan beschut is volop in uitvoering. Uit de tweede kwartaalrapportage van de MGR blijkt dat het percentage op dit moment voor onze gemeente 62,9% is. De verwachting is dat we het gewenste resultaat eind 2017 nog niet gerealiseerd hebben. Het percentage dat beschut werkt en op dit moment nog niet naar 'buiten' kan, neemt toe in plaats van af. Daarnaast is het percentage leegloop toegenomen. Hierover vinden gesprekken met het Werkbedrijf plaats. Dit resultaat blijft staan voor 2018.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Het percentage ligt eind 2017 op 63,9%. We moeten blijven investeren om de Sw’ers die nu nog in de leegloop (3,6%) zitten en niet beschikbaar zijn voor werk (3,9%) proberen te activeren. Hierover zijn wij in gesprek met het Werkbedrijf Regio Nijmegen. 70% (zie stand voorjaarsnota) blijft een ambitieus getal.
Inwoners met de laagste inkomens kunnen voldoende meedoen met sport, ontspanning, werk, school en vrijwilligerswerk.
De gemeente neemt belemmeringen weg voor zover dat ze dat kan. De gemeente gebruikt zoveel mogelijk de persoonlijke gegevens die zij al heeft, zodat inwoners niet telkens dezelfde informatie hoeven te geven. Initiatieven in de buurt en van organisaties zijn voor inwoners belangrijk om mee te kunnen blijven doen. Daarom ondersteunt de gemeente veel van deze initiatieven. Voorbeelden zijn buurtsport, sportlessen op school, ruilsystemen, een cursus koken voor weinig geld, kookgroepen, speelgoedbank, voedselbank, buurttuin. (relatie met ambitie 1, 3 en 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We hebben de werkwijze bij aanvragen voor een deel gemakkelijker gemaakt. We werken hier verder aan.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We hebben het initiatief voor een speelgoedbank in Beek ondersteund. Mensen kunnen hier speelgoed ruilen of met bonnen ‘kopen’. We werken aan een kindpakket. Het pakket helpt kinderen in gezinnen met een laag inkomen, zodat zij mee kunnen doen met bijvoorbeeld sport, cultuur en schoolactiviteiten. We verwachten dat dit pakket begin 2018 klaar is.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Het voorstel voor het kindpakket is tijdens de raadsvergadering van januari 2018 vrijgegeven voor inspraak. Het kindpakket wordt onderdeel van de Doe Mee plus regeling. De verwachting is dat de gemeenteraad deze regeling in het 2e kwartaal 2018 vaststelt. Vanaf dat moment kan daadwerkelijk begonnen worden met de uitvoering van de Doe Mee plus regeling. Er worden dan meer kosten voor kinderen vergoed, waardoor zij makkelijker mee kunnen doen aan bijvoorbeeld sport of schoolactiviteiten.
Ik krijg ondersteuning als dat nodig is
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Inwoners kennen de sociale teams en weten op welke adres ze te vinden zijn.
We verbeteren de bekendheid van de sociale teams door: - te zorgen voor een vast adres voor ieder sociaal team waar inwoners naar toe kunnen gaan. Deze adressen worden op allerlei manieren bekend gemaakt. - te zorgen dat op er op internet meer informatie over de sociale teams komt. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Het sociaal team Millingen aan de Rijn heeft een vaste werkplek in Kulturhus d’n Ienloop. Halverwege 2017 hebben ook de andere sociale teams een vaste werkplek in hun werkgebied. We starten met spreekuren in de dorpen. Binnenkort bijvoorbeeld op De Stekkenberg.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het gewenste resultaat is nog niet volledig bereikt. De huisvesting van de sociale teams in hun werkgebied is nog niet afgerond. We kijken of we voldoende middelen kunnen vrijmaken om de huisvesting eind 2017 te realiseren. Verbeteren van de bekendheid van de sociale teams heeft hoge prioriteit. Dit gebeurt onder andere via de gemeentelijke website, artikelen in de zorgspecial van lokale kranten, netwerklunches en intensiveren van samenwerking met partners, zoals huisartsen. Bekendheid neemt ook toe doordat steeds meer inwoners gesprekken hebben met een sociaal team. In 2018 volgt meer inzet op sociale media en vaker een speciale editie van de zorgspecial over sociale teams.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Om de bekendheid van de sociale teams te vergroten zijn we in 2017 gestart met: inzet van sociale media (pilot Facebookpagina Groesbeek Zuid), verbeterde website, zorgspecials in de lokale kranten en intensivering van de contacten met huisartsen en scholen/maatschappelijk werk. We verwachten dat in het najaar van 2018 de sociale teams in hun werkgebied gehuisvest zijn. Het is niet gelukt dit voor alle teams in 2017 te realiseren. Dit heeft onder andere te maken met de beschikbaarheid van (ruimte in) geschikte panden, bij voorkeur in bezit van de gemeente in verband met kostenbesparing.
De kwaliteit van de zorg is onderzocht.
De uitvoering van de jeugdzorg en de maatschappelijke ondersteuning (WMO) is door het Rijk overgedragen aan de gemeente. Nu we deze taken twee jaar uitoefenen is het tijd om te kijken of het gelukt is te doen wat we wilde doen. Ook kijken we naar de manier waarop de lokale toegangspoort en de sociale teams werken. (relatie met ambitie 1 en 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
De projectleider die de evaluatie van de Lokale Toegangspoort uitvoert is gestart. Het plan van aanpak voor de evaluatie van de sociale teams is klaar. We gaan de raad hierover informeren Het jaarlijkse cliënt-ervaringsonderzoek is gestart. Dit ronden we voor de zomervakantie 2017 af.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We informeren de raad in het laatste kwartaal 2017 over de uitkomsten van de evaluatie van de sociale teams en de lokale toegangspoort. Het jaarlijkse cliënt-ervaringsonderzoek Wmo en Jeugd is uitgevoerd. Ook daarover informeren we de raad in het laatste kwartaal 2017. Uit het onderzoek komt de snelheid van het afhandelen van aanvragen als belangrijk verbeterpunt naar voren. In 2018 gaan we de doorlooptijden verkorten. Dit sluit ook aan bij de uitkomsten uit de evaluatie van de lokale toegangspoort.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Wij hebben de raad in het laatste kwartaal van 2017 geïnformeerd over de uitkomsten van de evaluatie van de sociale teams en de lokale toegangspoort. Daarnaast hebben we het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek Wmo en Jeugd uitgevoerd. Ook daarover hebben we de raad in het laatste kwartaal van 2017 geïnformeerd.
De sociale teams zijn meer bezig met het voorkomen van problemen bij inwoners. Bekenden en mensen in de omgeving van degene die zorg nodig heeft worden geholpen die zorg te kunnen geven.
Voorkomen is beter dan genezen. Als er veel vragen over een onderwerp zijn proberen we daar iets voor te organiseren. Bijvoorbeeld een cursus met tips om te voorkomen dat je valt, informatie over dementie of psychische problemen. We versterken de samenwerking tussen mensen. Bijvoorbeeld door een groep deskundige vrijwilligers te ondersteunen die mensen met een hulpvraag helpen. (relatie met ambitie 1)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We bieden ondersteuning op maat. We gaan de Lokale Toegangspoort evalueren. Daarna bepalen we in de tweede helft van 2017 welke nieuwe preventieve maatregelen nodig zijn.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De evaluatie van de lokale toegangspoort kostte meer tijd dan verwacht en wordt in het laatste kwartaal van 2017 afgerond. Via onder andere Indigo zijn lokaal en regionaal informatiebijeenkomsten georganiseerd over psychische problematieken. Zie ook 1.2.4.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De evaluatie van de lokale toegangspoort is in het laatste kwartaal 2017 afgerond en heeft diverse verbeterpunten opgeleverd. Ook is er aandacht voor het inzicht dat de sociale teams onvoldoende toekomen aan preventieve taken, en het voorkomen van problemen bij inwoners. Verbeterpunten die we op korte termijn kunnen realiseren en/of direct resultaat opleveren, hebben we direct opgepakt en deels afgerond. Eind 2017 is gestart met het werken aan verbeterpunten die op langere termijn resultaat gaan opleveren, zoals een hernieuwd sturingskader en interne verzelfstandiging van de sociale teams. We verwachten deze ook in 2018 af te ronden. In 2017 zijn door een aantal aanbieders, waaronder Indigo en Forte Welzijn, preventieve taken uitgevoerd waarbij inwoners met hun vragen zijn geholpen. Bijvoorbeeld met een cursusaanbod of individueel advies.
Wij helpen mantelzorgers, zodat zij de zorg voor hun naasten kunnen blijven bieden.
We zorgen dat er mensen zijn die af en toe de zorg van de mantelzorgers over kunnen nemen, zodat zij wat meer tijd voor andere dingen hebben. (relatie met ambitie 1)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Steunpunt Mantelzorg Berg en Dal ontwikkelt nieuwe activiteiten en werft nieuwe mantelzorgondersteuners. Zo krijgen we een betere dekking in de dorpen. Naast de inloop & ontmoeting zijn er ook inwonersinitiatieven die mantelzorgers ontlasten. In Millingen aan de Rijn is bijvoorbeeld een groep vrijwilligers die een aantal uren zorgtaken over kan nemen. Als een mantelzorger even iets anders wil doen kan hij een beroep doen op deze vrijwilligers.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Mantelzorg Berg en Dal heeft een breed netwerk van contactpersonen opgebouwd. Dit zijn contactpersonen voor de verschillende dorpen, maar ook op thema. Bijvoorbeeld de jonge mantelzorger, of dementie. Elk contactpersoon is voor een mantelzorger te benaderen. In de eerste helft van december reiken we het mantelzorgcompliment uit. Mantelzorgers kunnen zich hier nu voor aanmelden. Dit jaar is het compliment een VVV-bon van € 50.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
In december zijn ongeveer 600 mantelzorgcomplimenten uitgereikt. Ook is tijdens de dag van de mantelzorg (10 november) door Mantelzorg Berg en Dal een feestavond voor mantelzorgers georganiseerd. Hier kwamen veel mantelzorgers op af. Steunpunt Mantelzorg Berg en Dal heeft voor elk dorp contactpersonen. Activiteiten zijn in 2017 door de hele gemeente georganiseerd. Er komt een vrijwilligster/contactpersoon voor de werkende mantelzorger. Zij gaat voor de werkende mantelzorger in de avond activiteiten organiseren. Studenten hebben in 2017 onderzocht hoe Mantelzorg Berg en Dal meer in contact kan komen met jonge mantelzorgers. De jongerenwerker van Forte Welzijn gaat samen met vrijwillige jongeren hiermee in 2018 aan de slag.
We helpen u als u niet zo goed met een computer kunt omgaan.
Inwoners moeten steeds meer diensten via een computer aanvragen. Het Rijk verplicht ons daartoe. Als inwoners dat moeilijk vinden, helpt de gemeente. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Inwoners die hun zaken thuis niet via een computer af kunnen handelen helpen we in het gemeentehuis. Inwoners kunnen formulieren ook ophalen in het gemeentehuis of ons vragen om ze op te sturen. Samen met taalambassadeurs en de Stichting lezen en schrijven kijken we naar onze dienstverlening.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Voor mensen die niet zo goed kunnen lezen of slecht kunnen zien is er een voorleesfunctie op de gemeentelijke website gekomen. De bibliotheek biedt de cursus Digisterker aan. In deze cursus leren inwoners hoe ze dingen online kunnen regelen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Als inwoners hulp bij het invullen van formulieren of bij het lezen van moeilijke brieven nodig hebben, kunnen zij daarbij geholpen worden door een daarvoor opgeleide vrijwillige adviseur. In 2017 is de voorleesfunctie op de gemeentelijke website gekomen. Ook zijn verschillende teksten op de website begrijpelijker geformuleerd. Een groep inwoners heeft bij de bibliotheek de cursus Digisterker gevolgd. Zij kunnen nu meer zaken zelf online regelen bij de gemeente.
Ik ben betrokken en doe mee
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Inwoners bepalen zelf welke onderwerpen belangrijk zijn voor hun dorp
Inwoners bespreken met elkaar wat in hun dorp verbeterd moet worden. Hierover maken ze samen afspraken. Inwoners bepalen zelf waar ze aan willen werken en waar ze hulp van de gemeente of andere organisaties bij nodig hebben. De onderwerpen waar ze aan willen werken vormen de 'kernagenda'. Er is geld beschikbaar om te helpen de wensen van de inwoners te realiseren. Er is ruimte om te zoeken naar de beste ideeën en oplossingen. (relatie met ambitie 1)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
In de eerste helft van 2017 start het werken aan de kernagenda voor Kekerdom. In het najaar 2017 starten we in Breedeweg.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
In Kekerdom is in juni een succesvolle avond (70 inwoners) gehouden over de dorpsagenda en daar zijn veel ideeën opgehaald bij inwoners. Een groepje inwoners werkt de ideeën uit in thema’s en prioriteert ze. In oktober worden per thema werkgroepen met inwoners gevormd. In Breedeweg starten inwoners op 30 oktober. In Heilig Landstichting en De Horst worden ook plannen gemaakt om te werken aan een dorpsagenda.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
- De dorpsagenda voor Kekerdom is gereed en gepubliceerd. Zie de link http://kekerdom.net/i/MEGA%20dorpsagenda%20Kekerdom_kl.pdf. Het is nu aan inwoners om via werkgroepen de beoogde resultaten te bereiken. Daar waar nodig gebeurt dat op afroep met ondersteuning vanuit gemeente en andere organisaties. - In Breedeweg is op 30 oktober een inwonersavond geweest om ideeën te inventariseren voor de dorpsagenda. De ideeën worden nu uitgewerkt in een dorpsagenda. - In Heilig Landstichting zijn initiatieven voor een dorpsagenda opgepakt. De dorpsagenda heet Horizon 2020, zie de link http://dorpsverenigingheiliglandstichting.nl/horison-2020/ . - In De Horst is gestart met het benaderen van sleutelpersonen om in 2018 tot een dorpsagenda te komen.
Als inwoners een goed idee hebben helpen we hen om in contact te komen met anderen. Zo worden ook dorpsgenoten uitgenodigd die wel mee willen doen, maar niet weten hoe.
Voorbeelden zijn: - Er was een wens voor kinderactiviteit op de Stekkenberg. Bij dit initiatief, de 'Kids Club' uit de buurt zijn andere enthousiaste buurtbewoners betrokken. - In Millingen aan de Rijn is een initiatief voor een zitbank die in het dorp komt te staan. Buurtbewoners betegelen de bank met mozaïek. We breiden deze manier van werken in 2017 uit. (relatie met ambitie 1)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
De werkwijze van 2016 loopt door. Er zijn weer nieuwe initiatieven. Als het nodig is ondersteunt Forte Welzijn en/of de gemeente initiatiefnemers
Stand van zaken Najaarsnota 2017
In Groesbeek willen 2 verschillende groepjes inwoners speelplekken realiseren. Deze groepen zijn met elkaar in contact gebracht. Ook kijken we of samenwerking met buurtverenigingen mogelijk is. Forte Welzijn en de gemeente helpen daarbij waar nodig en gewenst. Zij blijven initiatiefnemers ondersteunen. Ook in 2018 en daarna.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Als het nodig is ondersteunt Forte Welzijn en/of de gemeente initiatiefnemers. Ook zorgt Forte Welzijn voor verbindingen tussen potentiële vrijwilligers en initiatieven. Bijvoorbeeld: In Millingen is een vrijwilliger die goed foto’s kan maken aangesloten bij het initiatief voor een 'VisOntmoetingsBank'. Hij heeft het hele proces in beeld vastgelegd. In Groesbeek zijn twee verschillende groepjes inwoners die een speelplek willen realiseren aan elkaar gekoppeld. Zij komen binnenkort met een eerste ontwerp. Deze werkwijze wordt in 2018 voortgezet.
Vluchtelingen met een verblijfstatus zo snel mogelijk mee laten doen in de Berg en Dalse samenleving
Om te zorgen dat vluchtelingen ook mee kunnen doen in Berg en Dal zorgen we dat zij vrijwilligerswerk kunnen doen als ze nog geen baan hebben. We nodigen onze nieuwe inwoners uit om mee te doen aan bestaande activiteiten in de buurt. Ook komen er bijeenkomsten om ze kennis te laten maken met andere mensen uit Berg en Dal. Vluchtelingenwerk en Forte Welzijn organiseren deze activiteiten samen, zodat vluchtelingen sneller kunnen integreren. (relatie met ambitie 1 en 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Het college heeft eind 2016 een plan van aanpak voor snelle integratie vastgesteld. We werken aan: Leren van de Nederlandse taal, integreren door meedoen aan activiteiten in het dorp en zo snel mogelijk werken. Het plan is goed gestart met 34 taalmaatjes die de nieuwkomers helpen met de Nederlandse taal.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Eind 2017 hebben 80 statushouders een vrijwillig taalmaatje, ondersteund door Forte Welzijn. Statushouders worden geholpen bij het vinden van betaald werk, vrijwilligerswerk of een vrije tijdsbesteding. Een aantal heeft al vrijwilligerswerk gevonden, met ondersteuning van Forte Welzijn of de participatiecoaches van de gemeente. Zo helpen de nieuwe inwoners bij de Kringloopwinkel, de speeltuin in Millingen aan de Rijn en het Repaircafé in Groesbeek. In het najaar sluiten statushouders aan bij bijeenkomsten met verenigingen om mee te kunnen doen aan activiteiten in hun eigen dorp en wijk. 2 statushouders hebben een werkervaringsplaats bij onze gemeente.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Statushouders worden ondersteund op allerlei fronten zoals bijv. vrijwilligerswerk (door onze participatiecoaches), het vinden van werk (door ons WBRN), door stages in het gemeentehuis (recent zijn er 3 stages afgesloten). Ook zijn onze partners Vluchtelingenwerk en Forte volop bezig met het begeleiden van Statushouders in het kader van iedereen doet er toe en doet mee. Begin 2018 zal er een nieuwe casusregisseur Statushouders starten die alle statushouders in beeld heeft in samenwerking met alle partijen in onze gemeente.
Alle kinderen krijgen gelijke kansen
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Jongeren helpen we in hun ontwikkeling naar het volwassen worden
In 2016 is bijvoorbeeld in Millingen aan de Rijn een Lagerhuis-bijeenkomst georganiseerd. In 2017 worden twee projecten voor jongeren in Beek en Groesbeek ondersteund. Daarbij wordt gewerkt met ideeën van jongeren waar zij ook zelf mee aan de slag willen. (relatie met ambitie 1)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Met jongeren uit Beek, Millingen aan de Rijn en Ooij werken we aan het uitbreiden of maken van een hangplek. In Heilig Landstichting organiseren we jongerenavonden. Vijf basisschoolklassen hebben het project "Berg en Dal door de ogen van jongeren" uitgevoerd. Hierbij hebben we kinderen van groep 8 gestimuleerd om mee te denken over de openbare ruimte.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Verschillende groepen jongeren ontwerpen samen met het jongerenwerk een nieuwe ontmoetingsplek of pakken een ontmoetingsplek aan. De gemeente heeft voor deze groepen een budget beschikbaar gesteld. Door de aanpak en uitvoering bij de jongeren te houden ontstaat een gevoel van eigenaarschap en ontwikkelen ze zich. Binnenkort start het project ‘Voor Elkaar’. In dit project bereidt het jongerenwerk met verschillende groepen 8 een vrijwilligersactiviteit voor. Met dit project willen we het belang van vrijwilligerswerk laten zien én ook laten zien dat dit heel leuk kan zijn.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
In 2017 hebben vijf scholen meegedaan met het project ‘Voor Elkaar’. In dit project bereidt het jongerenwerk met verschillende groepen 8 een vrijwilligersactiviteit voor. Eén groep jongeren uit Millingen heeft meegedaan met ‘Next Generation’. Dit is een training voor jongeren in de leeftijd 14 t/m 22 om te leren hoe zij de jonge kartrekkers, jongere leiders in hun dorp of wijk kunnen zijn. Op dit moment zijn we nog met groepen uit Millingen, Beek en Groesbeek bezig om een nieuwe ontmoetingsplek te ontwerpen of pakken we een ontmoetingsplek aan. Met een groep jongeren uit Ooij kijken we of er voor hun plek is in de Dispel. De aanpak en uitvoering liggen bij de jongeren, zo ontstaat een gevoel van eigenaarschap en ontwikkelen ze zich. In 2018 wordt dit verder opgepakt en afgerond. We zijn gestart om de Maddogs in Groesbeek een echt open jongerencentrum te laten zijn. We willen graag dat het voor meer verschillende groepen jongeren een plek is om elkaar te ontmoeten en activiteiten te organiseren.
Ouders weten waar ze informatie kunnen krijgen over opvoeden. Ouders kunnen praktische opvoedhulp krijgen.
- Ouders kunnen hulp krijgen bij het opvoeden, bijvoorbeeld bij opvoedvragen (Project "Home start"). Het project moet het zelfvertrouwen van ouders vergroten. - De regionale website www.opvoedinforegionijmegen.nl wordt vernieuwd. - We helpen ouders met peuters elkaar te ontmoeten, zodat zij van elkaar kunnen leren bij het opvoeden van hun kind. In sommige dorpen gebeurt dit al in de vorm van 'peutercafé's'. (relatie met ambitie 1 en 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Diverse zorgaanbieders ondersteunen nu ouders bij de opvoeding. Er is een nieuwe website www.opvoedinforegionijmegen.nl. De werving voor vrijwilligers en ouders voor ‘Home-start’ loopt.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Home-Start heeft nu 4 vrijwilligers, die momenteel een training volgen om ouders te kunnen begeleiden. De eerste ouders hebben een intake gehad. Eind dit jaar worden vrijwilligers gekoppeld aan de gezinnen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Op basis van de eerste ervaringen is besloten om in 2018 de doelgroep van Home-start te verbreden. Voortaan kunnen ouders met kinderen tot 12 jaar er gebruik van maken. Dit was eerst ouders met kinderen tot 7 jaar. De vraag naar opvoedhulp is nog steeds groot. De GGD heeft in 2017 meer gezinnen begeleid via Lichte Hulp (13) en Video Home Training (4) dan vooraf was begroot. Ook de peutercafés en voorlichtingsavonden zijn in 2017 goed bezocht.
De taalontwikkeling van kinderen krijgt extra aandacht.
We starten met de 'VoorleesExpress'. Dit programma brengt gezinnen die willen voorlezen, scholen, bibliotheken en voorleesvrijwilligers bij elkaar. (relatie met ambitie 1 en 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Voorleesvrijwilligers starten na de zomervakantie bij 20 gezinnen om ouders te helpen met voorlezen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De ‘VoorleesExpress’ is gestart. In 2018 beoordelen we of het programma succesvol is.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Na de zomervakantie van 2017 zijn de vrijwilligers gestart met de begeleiding van 16 gezinnen. Het aantal van 20 gezinnen is niet gehaald. Het project moet nog meer bekend gemaakt worden. In 2018 gaat de OBGZ (Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid) 24 gezinnen ondersteunen. Er is nu voldoende vraag van gezinnen, zowel in Millingen aan de Rijn als in Groesbeek.
We helpen kinderen zich beter te kunnen verdedigen tegen huiselijk geweld en kindermishandeling.
Samen met gemeenten om ons heen wordt hiervoor een project gestart. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld het organiseren van trainingen op basisscholen en scholen voor het voorgezet onderwijs.
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Op 1 maart is de regionaal projectleider huiselijk geweld en kindermishandeling gestart. Hij maakt een projectplan. Daarin komt te staan hoe we de weerbaarheid van kinderen gaan vergroten.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het projectplan is gereed. Acties uit het plan zijn onder andere deskundigheidsbevordering van de sociale teams en de organisatie van een regionale bijeenkomst voor alle aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling. Elke school en kinderopvangorganisatie heeft een aandachtsfunctionaris. De bijeenkomst heeft als doel het netwerk van aandachtsfunctionarissen te versterken. Er moeten kortere lijnen naar en tussen aandachtsfunctionarissen ontstaan. Verder komt er voor de problematiek rondom vechtscheidingen een specifiek plan van aanpak.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
In het najaar 2017 zijn twee startsessies met partners georganiseerd om te komen tot regionale aanpak vechtscheidingen.
Leerlingen verlaten de middelbare school met een onderwijsniveau of diploma waarmee ze goede kans op werk hebben.
Samen met gemeenten om ons heen willen we voorkomen dat kinderen te vroeg met school stoppen. Via het Regionaal Opleidingscentrum in Nijmegen worden leerlingen op MBO niveau 1 extra begeleid. We geven extra aandacht aan jongeren van 16 tot 18 jaar die regelmatig niet naar school gaan. De scholen Havo Notre Dame Des Anges en het Montessoricollege Groesbeek doen mee. Het regionale programma heet "Alle jongeren een toekomstperspectief". (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
In 2017 is het programma 'Alle jongeren een toekomstperspectief' gestart. Uitvoering verloopt volgens plan. Hiermee willen we het voortijdig schoolverlaten binnen 4 jaar met 20% terugdringen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Uitvoering van het programma verloopt nog steeds volgens plan. De resultaten van het eerste jaar worden in de eerste helft van 2018 bekend.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Binnen het programma ‘Alle jongeren een toekomstperspectief’ is het onderwijs in het najaar van 2017 het Doorstroomproject gestart. Het Montessori College Groesbeek is een van de deelnemers aan het project met het ROC. Hierbinnen bekijken leerlingen samen met docenten van vmbo en ROC in welke richting zij willen gaan werken. Dit zorgt ervoor dat meer leerlingen meteen een goede keuze maken voor hun vervolgopleiding op het ROC. Hiermee willen we voorkomen dat veel leerlingen de school verlaten, omdat ze de verkeerde opleidingskeuze maken en dan gedemotiveerd raken. Om dan weer terug naar school te gaan, is voor een aantal leerlingen een moeilijke stap.
Inwoner
Beleidsindicatoren
De gegevens van de beleidsindicatoren komen van de website Waar staat je gemeente.nl . De cijfers zijn soms niet actueel. De cijfers kunnen ieder moment wijzigen. Wij hebben in deze jaarrekening de cijfers per 12 maart 2018 opgenomen.
Indicator | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Rekening 2017 |
---|
Absoluut verzuim
Gemeente | 7,70 | 7,70 | |||
Provincie | 2,77 | 2,77 | |||
Nederland | 2,01 | 2,01 | |||
Eenheid: | Aantal leerplichtigen niet ingeschreven op een school per 1.000 inwoners lft. 5-18 jaar | ||||
Bron: | DUO | ||||
Toelichting: | Aantallen komen uit periode 2016 |
Relatief verzuim
Gemeente | 19,77 | 19,77 | |||
Provincie | 23,7 | 23,7 | |||
Nederland | 26,88 | 26,88 | |||
Eenheid: | Aantal leerplichtigen wel ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig, per 1.000 inw. 5-18 jr. | ||||
Bron: | DUO | ||||
Toelichting: | Aantallen komen uit periode 2016 |
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO)%
Gemeente | NB | 1,2 | |||
Provincie | NB | 1,7 | |||
Nederland | NB | 2 | |||
Eenheid: | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. | ||||
Bron: | DUO | ||||
Toelichting: | Percentage komt uit periode 2014. |
Jongeren met een delict voor de rechter
Gemeente | 0,85 | 0,85 | |||
Provincie | 1,29 | 1,29 | |||
Nederland | 1,45 | 1,45 | |||
Eenheid: | % 12 t/m 21 jarigen | ||||
Bron: | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | ||||
Toelichting: | Percentage komt uit periode 2015. |
% kinderen in armoede
Gemeente | 4,63 | 4,63 | |||
Provincie | 5,05 | 5,05 | |||
Nederland | 6,58 | 6,58 | |||
Eenheid: | % kinderen tot 18 jaar | ||||
Bron: | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | ||||
Toelichting: | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Het genoemde percentage komt uit de periode 2015. |
% Jeugdwerkloosheid
Gemeente | 1,84 | 1,84 | |||
Provincie | 1,35 | 1,35 | |||
Nederland | 1,52 | 1,52 | |||
Eenheid: | % 16 t/m 22 jarigen | ||||
Bron: | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | ||||
Toelichting: | Percentage komt uit periode 2015. |
Bijstandsuitkeringen
Gemeente | 33,6 | 36,4 | |||
Provincie | 33,8 | 35,9 | |||
Nederland | 40,5 | 41,9 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners 18 jaar e.o. | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Aantallen kolom rekening 2017 komen uit de periode over het eerste halfjaar 2017 |
Jongeren met jeugdhulp
Gemeente | 10,1 | 8,2 | |||
Provincie | 10,4 | 8,7 | |||
Nederland | 10,7 | 8,8 | |||
Eenheid: | % van alle jongeren tot 18 jaar | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Percentage rekening 2017 komt uit periode eerste halfjaar 2017. |
Jongeren met jeugdbescherming
Gemeente | 1,3 | 1,1 | |||
Provincie | 1,1 | 1 | |||
Nederland | 1,2 | 1 | |||
Eenheid: | % van alle jongeren tot 18 jaar | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Percentage rekening 2017 komt uit de periode tweede halfjaar 2016 |
Jongeren met jeugdreclassering
Gemeente | 0,3 | 0,3 | |||
Provincie | 0,5 | 0,4 | |||
Nederland | 0,5 | 0,4 | |||
Eenheid: | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Percentage rekening 2017 komt uit de periode eerste half jaar 2017 |
WMO-cliënten met een maatwerkarrangement
Gemeente | 59 | 55 | |||
Provincie | 54 | 51 | |||
Nederland | 62 | 54 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron: | GMSD | ||||
Toelichting: | Aantallen rekening 2017 komen uit de periode eerste half jaar 2017 |
Wat heeft het gekost?
bedragen x € 1.000
Rekening 2016 | Raming 2017 primair | Raming 2017 actueel | Rekening 2017 | Verschil | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -45.516 | -41.882 | -43.696 | -43.622 | 74 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 11.746 | 11.972 | 12.182 | 12.349 | 167 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal programma | -33.770 | -29.911 | -31.514 | -31.273 | 241 |
Hieronder staat de toelichting op de verschillen tussen begroting en jaarrekening 2017 (- = nadelig).
Bedragen x €1.000 | ||||
Taakveld | Toelichting | Verschil | I/S/RES | |
Onderwijshuisvesting | - | Een verduurzamingsproject van een school in de voormalige gemeente Ubbergen is niet uitgevoerd in 2017. Tegenover dit voordeel staat een lagere aanwending van de algemene reserve (zie programma Ons geld) | 46 | RES |
Leerlingenvervoer | - | Betreft lagere kosten voor leerlingenvervoer. De verrekening van de bijdragen aan de DRAN is voorlopig gebaseerd op de oude verdeelsleutel. | 75 | I |
Samenkracht & burgerparticipatie | - | De inspectiekosten voor kinderopvang waren € 20.000 minder en aan subsidies voor ouderenwerk, jeugdwerk, bewonersinitiatieven e.d. is € 52.000 minder besteed. | 72 | I |
Wijkteams | - | De kosten voor inhuur, opleiding en huisvesting van de sociale teams vielen lager uit. Dit wordt verrekend met de aanwending van de risicoreserve jeugd/wmo. | 133 | RES |
Inkomens- en bijstandsvoorziening | - | Aan met name bijzondere bijstand is € 170.000 minder uitgegeven. Wij stellen voor om € 118.000 hiervan over te hevelen naar 2018 voor de uitvoering van het kindpakket. Daarnaast is er een hoger bedrag (€ 74.000) wegens terugvordering en aflossing van bijzondere bijstand ontvangen. De uitgaaf voor schuldhulpverlening was € 38.000 lager. | 282 | I/RES |
Begeleide participatie | - | Betreft hogere bijdrage aan MGR voor werkvoorzieningsschap. | -19 | I |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | - | De kosten voor rolstoel-, woon- vervoersvoorziening hebben € 94.000 minder bedragen. De verrekening van de bijdrage aan de DRAN voor wmo-vervoer is voorlopig gebaseerd op de oude verdeelsleutel. | 94 | I/S |
Maatwerkdienstverlening 18+ | - | Lagere kosten voor voornamelijk zorgkosten Wmo (dagbesteding en begeleiding) € 72.000. Voor de inrichting van wmo ruimtes voor inloop en ontmoeting is € 42.000 niet besteed. Dit bedrag hevelen we over naar 2018. | 114 | I/S |
Maatwerkdienstverlening 18- | - | Lagere zorgkosten voor blok B (begeleiding en ambulante hulp) jeugd | 215 | I/RES |
Geëscaleerde zorg 18+ | - | Lagere kosten voor Veilig thuis | 12 | I/RES |
Geëscaleerde zorg 18- | - | Hogere zorgkosten voor blok C (zorg met verblijf) | -430 | I/RES |
Salaris- en inhuurkosten | - | Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt. | -349 | I |
Diverse verschillen | -4 | I | ||
Totaal Programma 1 | 241 |
Relevante beleidskaders
Gemeentelijke kaders
Sociaal Maatschappelijke Visie 2014-2018
Algemene subsidieverordening Berg en Dal 2017
Nota vrijwilligerswerk 2017-2019
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Berg en Dal 2017
Verordening jeugdhulp gemeente Berg en Dal 2016
Nadere regels voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdhulp gemeente Berg en Dal 2017
Beleidsregels Beschermd Wonen en Opvang Groesbeek 2015
Verordening Tegenprestatie naar Vermogen gemeente Berg en Dal 2016
Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen gemeente Berg en Dal 2016
Verordening Doe Mee! gemeente Groesbeek 2015
Beleidsregel bijzondere bijstand gemeente Groesbeek 2016
Verbonden partijen
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
IBO
Visie
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente.
Beleidsvoornemens
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
GGD Gelderland Zuid
Visie
Onze kracht en expertise ligt in het vormgeven van collectieve preventie, in nauwe aansluiting op individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezonde wijk en gemeente aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten en wijken in onze regio. Het is onze ambitie om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze een gemakkelijkere keuze wordt.
Beleidsvoornemens