Onze buurt
Je brengt een groot deel van je vrije tijd door in de gemeente en het dorp waar je woont. Je wilt daar fijn kunnen leven en wonen. Dat gaat niet vanzelf. Daar moet aan gewerkt worden.
Denk bijvoorbeeld aan een schone buurt, veilige wegen, goede riolering en het onderhouden van bomen en planten. Maar ook aan sport en bewegen. De gemeente heeft daarin een aantal taken, maar inwoners en ondernemers hebben dat ook. We hebben elkaar nodig om deze dingen goed te regelen. Daarbij geeft de gemeente steeds meer ruimte aan inwoners en ondernemers om zelf met ideeën te komen. De gemeente wil niet voor inwoners bedenken wat goed zou kunnen zijn, maar juist helpen de ideeën van inwoners te realiseren.
Programmanaam | Inwoner | Onze buurt | Onze gemeente |
---|---|---|---|
Plaats van actie | - Persoonlijk/thuis | - Directe omgeving/dorp | - Gemeente mét de |
regio gemeenten | |||
Rol inwoner | - Regie eigen leven | - Meedoen | - Ontwikkelen |
- Mee blijven doen | - Initiatief nemen | - Klant | |
Rol gemeente | - Regelen | - Afnemende betrokkenheid | - Loslaten |
- Betalen | - Minder regels, meer | - Samenwerken | |
- Veel bemoeienis | stimuleren | - Diensten verlenen |
Wat wilden we bereiken?
In onze buurt is iedereen, zo ver als mogelijk, lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Inwoners die actief met de eigen gezondheid aan de slag willen gaan ondersteunen we.
Uitvoering van het Plan van aanpak Gezond in Berg en Dal, onder andere; Er komt een kookcursus voor mannen 60+ in Leuth. In Kekerdom wordt een beweegroute uitgezet. De Sociale Teams krijgen een training hoe ze inwoners op een positieve manier kunnen begeleiden met hun gezondheid. (relatie met ambitie 1, 3 en 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
De training voor de sociale teams heeft plaats gevonden. Ook zijn organisaties rondom buurtsoepjes bij elkaar geweest om van elkaar te leren. In Ooij hebben inwoners een beweegtuin gerealiseerd.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De kookcursus voor mannen 60+ in Leuth is succesvol verlopen. De groep die heeft deelgenomen gaat zelfstandig verder en gaat nu maandelijks met elkaar koken. Verder wordt de cursus herhaald voor een nieuwe groep mannen in Leuth. In het dorp Berg en Dal is samen met de bewoners het project Berg en Dal Vitaal gestart. In mei vond via een vitaliteitsmarkt de aftrap plaats. Er komt onder andere een beweeg- en bankjesroute in Berg en Dal. In Kekerdom hebben inwoners zo'n route gerealiseerd.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Samen met de zorgverzekering, de huisartsen en beweegcoaches zijn we aan het bekijken hoe we groepsbijeenkomsten m.b.t. leefstijlcoaching kunnen opzetten in Berg en Dal.
Sportverenigingen en scholen gaan meer activiteiten aanbieden om inwoners aan het bewegen te krijgen.
Een goed plan om inwoners aan het bewegen te krijgen krijgt een subsidie van de gemeente. In het sportstimuleringsplan (2015) is dit beschreven. Het sportteam maakt elk jaar bekend wat er bereikt is. (relatie met ambitie 1 en 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Veel verenigingen zijn inmiddels betrokken bij de aanpak. Ook het basisonderwijs, het Montessori College en Werkenrode School doen mee. Zij organiseren allerlei activiteiten gericht op alle doelgroepen. Wij verwachten dat hierdoor meer inwoners gaan bewegen. We hebben de jaarrapportage van de sportstimulering in april 2017 aangeboden aan de gemeenteraad.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Binnen de aanpak komt steeds meer aandacht voor de preventieve werking van sport en bewegen. We hebben verbindingen gelegd met de sociale teams om sport in te kunnen zetten als oplossing voor problemen van mensen die zich daar melden. Ook hebben we beweegaanbod gecreëerd voor mensen met dementie. Met het onderwijs hebben we afgesproken dat zij een rol op zich gaan nemen om beweegachterstanden te signaleren. Met ‘Sjors Sportief’ krijgen we in de loop van het schooljaar inzicht in de mate waarin we basisschool leerlingen weten te bereiken en te activeren. Ook voor ouderen en mensen met een beperking kunnen we aan het einde van het jaar de eerste resultaten rapporteren.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De aanpak is inmiddels twee en een half jaar oud en wordt begin 2018 geëvalueerd. Er zijn 51 organisaties bij de aanpak betrokken. Er zijn 226 activiteiten georganiseerd die aandacht hadden voor het aan het bewegen krijgen van mensen. In het onderwijs is sinds de start van de aanpak meer aandacht gekomen voor de kwaliteit van het beweegonderwijs en het in contact brengen van kinderen met sport. Actief leren, bewegen tijdens de les, wordt op alle scholen uitgerold. Hierdoor bewegen kinderen meer en neemt de aandacht voor de les toe.
Kinderen kunnen spelen in de buurt.
Speeltuinen vernieuwen wij in overleg met de omwonenden op de volgende plekken: Plataanstraat (Breedeweg), Vendelierstraat (De Horst), Hobbemaweg en Mesdagweg (Drul). (relatie met ambitie 1, 3 en 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Het vernieuwen van speeltuinen verloopt volgens planning. Een speeltuin aan de Piet Heijnstraat is toegevoegd.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De speeltuinen die voor 2017 op het programma stonden zijn gereed. Aan de Plataanstraat, Vendelierstraat, Hobbemaweg en Mesdagweg (park d’n Drul) en de Piet Heijnstraat hebben we nieuwe speelplekken aangelegd en in gebruik genomen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
• De speeltuin aan de Plataanstraat is ingericht in samenspraak met bewoners. Zij hadden een voorkeur voor een sportplek. Daarom hebben speeltoestellen plaats gemaakt voor een plek om te sporten. • De speelplek aan de Vendelierstraat is opnieuw ingericht. Kinderen hebben zelf een ontwerp gemaakt. Dit hebben ze gedaan door speeltoestellen uit te zoeken in een catalogus, deze uit te knippen en op een plattegrond te plakken (knip-plaksessie). • De speelplek aan de Piet Heijnstraat is ook vernieuwd. Tijdens briefwisseling over project Herwendaal zijn bewoners uitgenodigd om mee te denken. Verschillende kinderen en (groot)ouders hebben meegedaan aan een knip-plaksessie. • De speelplekken aan de Mesdagweg en Hobbemaweg zijn ook aangelegd. Hiervoor is overlegd met een groep initiatiefnemers. Zij zijn in overleg met de gemeente om van het grasveld in de wijk een buurtpark te maken. Onderdeel van het buurtpark is het opknappen van speelplekken. In samenspraak met kinderen en de initiatiefnemers is een knip-plaksessie georganiseerd. Het winnende plan is inmiddels uitgevoerd.
Ik voel me veilig in mijn buurt. Inwoners en ondernemers werken samen met de gemeente, politie en andere (zorg)instanties om dat zo te houden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Mijn kind kan zelfstandig naar school.
Om dit te bereiken voeren we de volgende projecten uit: school-thuis route projecten (hoe komen kinderen via een veilige route op school); studie fietspad Ooij-Erlecom; studie schoolroute Marktplein-Nijmeegsebaan (relatie met ambitie 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We zijn het school-thuis project gestart met de Martinusschool in Millingen. Hierbij hebben we nadrukkelijk de leerlingenraad betrokken. Wij starten met de overige projecten in het voorjaar / zomer.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Door capaciteitsgebrek in het vakgebied verkeer hebben we genoemde projecten uitgesteld tot na uitbreiding van de capaciteit met een tweede fte voor verkeer.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Najaar 2017 is de vacature voor een tweede fte voor verkeer uitgezet. De tweede verkeerskundige is inmiddels geworven en deze is gestart per 26 februari 2018. Na een inwerkperiode starten we vanaf het voorjaar 2018 met genoemde projecten.
We maken de wegen veiliger.
Concreet werken we in 2017 aan de aanleg van het fietspad Heumensebaan - Rijlaan, de herinrichting van de Herwendaalseweg (uitvoering in 2018); de herinrichting Heerbaan - Wethouder Koenenstraat (ook vanwege trillingshinder) en de ingebruikname van het 2e parkeerterrein bij de Lidl met een veiligere route voor de vrachtwagen. (relatie met ambitie 3 en 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Rond de jaarwisseling 2016/2017 is grond aangekocht in de polder. Hier vindt de verplichte natuurcompensatie voor het fietspad Heumensebaan- Rijlaan plaats. Op dit moment stellen we hiervoor een inrichtingsplan op. Daarna volgen de ruimtelijke procedures voor het fietspad en de natuurcompensatie. Op dit moment vindt de technische voorbereiding plaats voor de herinrichting/ het groot onderhoud van de Herwendaalseweg. Dit doen we samen met de inwoners. We hebben voor het kruispunt Heerbaan- Wethouder Koenenstraat een eerste ontwerpschets opgesteld. Deze werken we in overleg met de buurt verder uit. De Lidl verwerkt de laatste wensen van de gemeenteraad in een definitief ontwerp van het 2e parkeerterrein. Op basis daarvan gaan we de ruimtelijke procedure volgen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Geen wijzigingen ten opzichte van tekst voorjaar 2017. Genoemde processen zijn langlopend. In aanvulling geldt dat we dit najaar de fietspaden langs de Biesseltsebaan verbreden in het kader van verkeersveiligheid en een aantrekkelijker fietsnetwerk.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van wat vermeld is bij de stand van zaken Najaarsnota.
We helpen inwoners hun eigen veiligheid en zelfredzaamheid te vergroten.
Inwoners weten wat ze moeten doen in een noodsituatie. Ze weten wat ze van de overheid kunnen verwachten en wat ze zelf kunnen doen. Buurtbewoners kunnen een samen WhatsApp groep oprichten (buurtpreventie). De gemeente helpt daarbij door het plaatsen van borden en administratieve taken. We organiseren informatiebijeenkomsten over het voorkomen van inbraken met praktijkvoorbeelden. We toetsen concreet in Kekerdom (als pilot) of inwoners genoeg weten wat ze moeten doen in een noodsituatie. De uitkomsten van deze enquête betrekken we bij de plannen voor 2018. - We gaan een oefening organiseren met politie, brandweer en geneeskundige diensten. Bij deze oefening worden ook inwoners betrokken. (relatie met ambitie 1, 3, 4 en 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
In de kernen Kekerdom, De Horst, Millingen aan de Rijn en Breedeweg zijn nu in alle wijken BuurtWhatsapp-groepen. Hier hebben we inmiddels waarschuwingsborden geplaatst. We zoeken nu beheerders voor de wijken in Groesbeek. Daarna volgen de overige kernen. De Whatsapp Buurtpreventie en de praktijkgerichte inbraakpreventiebijeenkomsten voorzien in een behoefte en hebben al meermaals de nodige publiciteit opgeleverd. Veiligheidsregio, waterschap en gemeente hebben in Kekerdom de pilot 'Wat te doen bij hoogwater?' uitgevoerd. Door het persoonlijk contact is er meer besef van de impact van een overstroming. Bewoners realiseren zich ook meer dat zelfredzaamheid en samenredzaamheid erg belangrijk is. In 2017 maken we verder werk van de actualisering van het Regionaal Crisisplan Veiligheidsregio Gelderland Zuid en rambestrijdingsplan Dijkdoorbraak en Overstroming.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Inmiddels zijn ook de kernen Groesbeek en Leuth afgedekt met WhatsApp-Buurtpreventiegroepen. We zijn druk bezig met het opzetten van WhatsApp-Buurtpreventiegroepen in de kernen Berg en Dal, Ubbergen, Beek en Ooij. Als een kern voldoende is afgedekt, plaatsen we daar ter attentie ook waarschuwingsborden. Het aantal aangiften (woning)inbraak laat dit jaar voorlopig een daling zien ten opzichte van de jaren daarvoor. Het Regionaal Crisisplan Veiligheidsregio Gelderland- Zuid en het rampbestrijdingsplan Dijkdoorbraak en Overstroming zijn recent geactualiseerd met inbreng van alle betrokken partijen en bestuurlijk vastgesteld. Uiteraard worden deze herziene plannen ook meegenomen in het oefenprogramma.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Alle grotere woonkernen van de gemeente Berg en Dal zijn nu afgedekt met WhatsApp-Buurtpreventiegroepen en ook voorzien van waarschuwingsborden (Attentie Whatsapp Buurtpreventie) op de belangrijkste toegangswegen naar die kernen. Dit project heeft ook de nodige mediapubliciteit opgeleverd. In hoeverre er een oorzakelijk verband is weten we natuurlijk niet zeker, maar het aantal woninginbraken in onze gemeente is afgelopen jaar in ieder geval stevig gedaald (- 39%). Op het terrein van crisisbeheersing is het regionale jaarthema van 2017 “brand en verminderd zelfredzamen” leidend geweest bij allerlei oefeningen en projectmatige activiteiten. Zo is onder meer een handelingskaart uitgebracht met praktisch toepasbare informatie over brandveilig wonen. Overige resultaten en inzichten worden verwerkt in toekomstige planvorming over dit thema. Daarnaast is eind 2017 het concept Brandweerzorgplan basisbrandweerzorg Gelderland-Zuid opgeleverd, na een consultatieronde zal in 2018 definitieve besluitvorming hierover gaan plaatsvinden.
In onze buurt is het prettig verblijven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
De dorpscentra moeten goed ingericht worden.
We willen dat het ook prettig verblijven is in de verschillende dorpen. De toeristen die op het landschap af komen kunnen we daardoor langer aan de gemeente binden. De toeristische sector kan zich hierdoor verder ontwikkelen. (relatie met ambitie 3). Op de volgende plekken gaan we aan de slag: In het Centrum Beek: herinrichting Waterstraat. In het Centrum Groesbeek: herinrichting Marktplein tot verblijfsruimte en het verkeer willen we verdelen (spreidingsmodel) over Hoflaan, Kerkstraat, Dries, Burg. Ottenhoffstraat; we verminderen de hoeveelheid autoverkeer Dorpsstraat door gebruik te maken van verkeerslichten. In Centrum Ooij: herinrichting Reiner van Ooiplein (plannen maken).
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We zijn momenteel bezig met de herinrichting van de Hoflaan. De projecten herinrichting marktplein, Waterstraat, en Dries worden momenteel technisch voorbereid. Voor het marktplein zijn we in overleg met direct betrokkenen. Het project Reiner van Ooiplein is een pilotproject voor de omgevingswet. Dit project krijgt dit voorjaar verder vorm. Van de projecten Kerkstraat en Burgemeester Ottenhoffstraat start dit voorjaar/deze zomer het ontwerpproces. Het college besluit dit voorjaar of zij een proef houdt met het uitzetten van de verkeerslichten. Hierbij gaan we de verkeersveiligheid, de verkeersintensiteit en de geluidsbelasting monitoren.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De Hoflaan is in 2017 heringericht conform haar functie als erftoegangsweg +. Momenteel krijgt de Dries een gelijksoortige inrichting tijdens haar groot onderhoud. Het ontwerpproces van het marktplein en herinrichting Waterstraat zijn in volle gang. De voorbereiding van de andere projecten is nog niet opgestart door capaciteitsgebrek / andere prioritering. Het project Reiner van Ooiplein is gekoppeld aan de dorpsagenda 2018. Na de zomer zijn de verkeerslichten in het centrum van Groesbeek op knipperen gezet voor een proefperiode van enkele maanden. Eind van het jaar kijken we kijken we of het effect heeft op de verkeersveiligheid, of de verkeersintensiteiten toenemen en of er consequenties zijn voor de geluidsbelasting.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
In aanvulling op voorgaande tekst geldt dat de evaluatie van de proef met de verkeerslichten (centrum Groesbeek) eind 2017 nog niet kon worden uitgevoerd vanwege de langer durende werkzaamheden aan de Dries. Meer verkeer reed tijdens deze werkzaamheden door het centrum van Groesbeek, waardoor een evaluatie van de proef met de verkeerslichten op dat moment een niet representatief beeld zou geven. De evaluatie zal daarom plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2018.
We zijn zuinig op de bijzondere, oude panden/monumenten in onze gemeente.
In Millingen aan de Rijn bekijken we in overleg met de eigenaren wat de bijzondere panden zijn. We wijzen er weer 10 aan als gemeentelijk monument. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Verloopt volgens planning. Daarnaast hebben we de aanwijzing van de Thornse Molen en de Mariakapel (Groesbeek/Mariëndaal) in voorbereiding genomen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De Thornse Molen is 4 juli 2017 aangewezen; het traject van de aanwijzing van de kloosterkapel is in gang gezet. De aanwijzing van 10 panden gaat oktober/november van start. De eigenaren zijn afgelopen zomer bezocht en geïnformeerd.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Op 19 december 2017 is de Kloostervleugel met kapel van het voormalige klooster Mariëndaal in Groesbeek aangewezen als beschermd gemeentelijk monument. In Millingen zijn op 23 januari 2018 een voormalig zuivelfabriekje en zeven villa’s aan de Heerbaan aangewezen.
We maken ons erfgoed (monumenten, archeologie) toegankelijk en beleefbaar zodat iedereen er van kan genieten.
De gemeenteraad heeft geld beschikbaar gesteld om erfgoedprojecten uit te voeren. Er is een keuze gemaakt uit de ingediende aanvragen. Daarnaast bekijken we de mogelijkheden om een droogloods te verplaatsen van Jonkmanshof naar de veldoven op Groenlanden. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
In april hebben we het eerste project uit 2016 uitgevoerd. De overige projecten verlopen volgens planning en voeren we in de loop van 2017 uit. We hebben voor 2017 nog geen keuze gemaakt. In het voorjaar is er een bijeenkomst met het Erfgoedberaad (initiatiefnemers erfgoedprojecten). Daarin doen we verslag van de stand van zaken van de uitvoering projecten 2016. Er volgt ook een toelichting op de nieuwe projecten 2017. Droogloods staat even stil omdat de eigenaar de boerderij weer in de verkoop heeft.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Projecten uit 2016 afgerond: Markering graven burgerslachtoffers Groesbeek, september 2016; wandeling langs Grenspalen voorjaar 2017; informatiepanelen WOII in Groesbeek zijn hersteld en schoongemaakt; presentatie Informatiepaneel Karl Leisner op 29 oktober; presentatie Pop-Up Museum in drie weekenden 11,18 en 25 november; herstel Mariagrotje vertraagd door kap bomen. projecten in 2017 toegekend: speurtocht Het geheim van Kekerdom, zomer 2017; nieuwe Monumentenschildjes gemeente Berg en Dal (presentatie januari/februari 2018); pop-Up Museum subsidie deel 2; diverse informatiepanelen WOII in Heilig Landstichting, Beek, Leuth en Millingen aan de Rijn (2018); herstel oorlogsgraf op De Geest.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
In het laatste overleg met het Erfgoedberaad in november zijn bovenstaande projecten uit 2016 en 2017 besproken. Men blikt vooruit en het Erfgoedberaad komt in maart 2018 weer met een lijst nieuwe projecten die ze eerst onderling op elkaar afstemmen.
We maken het landschap mooier en beter bereikbaar.
Uit het Landschapsontwikkelingsplan voeren we meerdere projecten uit: Het open veldje tussen de Nieuweweg en De Dries wordt opnieuw ingericht in overleg met de buurt. We ontwikkelen twee nieuwe natuurarrangementen voor toeristische ondernemers die onderdak aanbieden. We maken een plan om wandelroutes te verbeteren. We brengen scholen en natuurorganisaties bij elkaar om natuurprojecten op te nemen in het lespakket. (relatie met ambitie 3 en 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
De nieuwe inrichting van De Galgenhei tussen Nieuweweg en Dries is klaar. We hebben zowel het ontwerp als de inrichting in nauw overleg met de omwonenden gedaan. Ze gaan ook een rol spelen in het onderhoud. De ontwikkeling van de natuurarrangementen verloopt volgens planning. We werken met diverse instanties aan een wandelplan. Daarmee willen we 'Wandelgemeente van het jaar' worden. De opname van natuurprojecten in lespakketten verloopt voorspoedig, scholen zijn enthousiast. Tenslotte zijn we bezig met de voorbereiding voor de landschapsparade (in samenwerking met het oogstfeest).
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We hebben een flinke stap gezet voor het ontwikkelen van meerdaagse natuurarrangementen. In 2017 beginnen 6 hotels met een eenvoudig arrangement. Dat moet in 2018 worden uitgebouwd. De ondernemers moeten dit verder zelf oppakken. Voor verbetering van de wandelroutes hebben we een plan van aanpak vastgesteld. De uitvoering daarvan is gestart. Voor de natuureducatie op de lagere scholen zijn weer nieuwe stappen gezet. We sluiten aan op de mogelijkheden en behoeften van iedere school. Per school leveren we dus maatwerk. De aanleg van het Juffertjespad bij De Horst start in oktober. Bij de school in Leuth is de aanleg van een moestuin gestart. De Biezenkamp in Beek heeft een doorgaande leerlijn uitgewerkt en is een moestuin gestart in de groene leefruimte. De school ’t Vossenhol in Groesbeek gaat in 8 gebiedjes rond de school aan de slag met natuuronderwijs. De Landschapsparade 2017 heeft samen met het oogstfeest op 10 september plaatsgevonden. De parade werd zeer goed bezocht en heeft veel positieve reacties opgeleverd. Ook veel schoolkinderen hebben de parade bezocht.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
We hebben een aantal stappen gezet uit het Plan van aanpak verbetering wandelroutes: er zijn intern afspraken gemaakt over verwerking van meldingen van gebreken; er is een wandellegger gemaakt; in Heilig Landstichting maakt een enthousiaste groep bewoners een dorpsommetje. In Berg en Dal zijn contacten gelegd om te zien of bewoners een dorpsommetje willen maken. Natuureducatie lagere scholen: De aanleg van het Juffertjespad bij de Horst heeft om meerdere redenen vertraging opgelopen. De aanleg zal nu in 2018 plaatsvinden. De scholen in Leuth, Beek en Groesbeek kunnen nu hun leerlingen in de directe omgeving laten kennismaken met de natuur. De wijze waarop verschilt per school. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een speciaal pad, een lesplek of een schooltuin.
Een beter gebruik van accommodaties.
Met accommodaties bedoelen we gemeentelijke gebouwen of gebouwen die met gemeenschapsgeld zijn opgericht of in stand worden gehouden. Alle kernen van de gemeente worden bekeken samen met de inwoners. We doen dit om te onderzoeken of er geld bespaard kan gaan worden. (relatie met ambitie 2, 3 en 4) In 2017 starten we met Ooij en Breedeweg.
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We zijn bezig met de voorbereidingen voor de kernagenda's. We willen de kernen volledig integraal benaderen. Dat vroeg om een nieuwe beoordeling van de volgorde waarin de kernen aan de beurt komen. Inmiddels is bekend dat we starten in Kekerdom. Daarna volgt Breedeweg.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We hebben gekozen om accommodatievraagstukken te koppelen aan het proces voor de kernagenda’s (nu dorpsagenda genoemd). In Kekerdom is inmiddels een succesvolle avond gehouden over de dorpsagenda en daar zijn veel ideeën opgehaald bij inwoners. Ook over beter gebruik van accommodaties. Een groepje inwoners werkt de ideeën uit en prioriteert ze. Op 24 oktober wordt geprobeerd rond de uitgewerkte thema’s werkgroepen met inwoners te vormen. Of efficiënt gebruik van accommodaties ook leeft onder inwoners is pas dan bekend. In Breedeweg is op 30 oktober een vergelijkbare avond gepland. Voorbereidingen voor aanpassingen aan dorpshuis 't Zaaltje in Heilig Landstichting zijn bijna klaar. Bestuur, dorpsvereniging en inwoners zijn hierbij betrokken. Als inwoners beter gebruik van accommodaties in hun dorp niet belangrijk (genoeg) vinden gaan we er alsnog als gemeente zelf mee aan de slag.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De dorpsagenda voor Kekerdom is gereed en gepubliceerd. Zie de link http://kekerdom.net/i/MEGA%20dorpsagenda%20Kekerdom_kl.pdf . Het is nu aan inwoners om via werkgroepen de beoogde resultaten te bereiken. Daar waar nodig gebeurt dat op afroep met ondersteuning vanuit gemeente en andere organisaties. In Breedeweg is op 30 oktober een inwonersavond geweest om ideeën te inventariseren voor de dorpsagenda. De ideeën worden nu uitgewerkt in een dorpsagenda. Ook in Heilig Landstichting zijn initiatieven voor een dorpsagenda opgepakt. De dorpsagenda heet Horizon 2020, zie de link http://dorpsverenigingheiliglandstichting.nl/horison-2020/ . In Groesbeek De Horst is gestart met het benaderen van sleutelpersonen om tot een dorpsagenda in 2018 te komen. We constateren dat we het beoogde resultaat (beter gebruik van accommodaties) lastig bereiken door het instrument dorpsagenda. Op dit onderdeel zit niet de energie van de inwoner. In 2018 pakken we dit als afzonderlijk project op.
We willen een duurzamere gemeente zijn.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
We nemen maatregelen tegen de effecten van klimaatverandering
We zoeken een oplossing voor de wateroverlast in de kernen Beek en Breedeweg. Uitvoering van deze oplossing staat gepland in 2018-2020. In het brongebied van 'de Groesbeek" vergroten we de opslag van water óf de waterafvoer. We moedigen inwoners aan om bij de inrichting van hun tuin rekening te houden met extremere weersomstandigheden, bijvoorbeeld niet meer via het riool afvoeren van regenwater, ookwel afkoppelen genoemd. Meer groen en minder tegels, zodat het water in de bodem terecht kan komen. (relatie met ambitie 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Sinds 1 maart is meer ambtelijke capaciteit voor wateroverlastlocaties. In samenwerking met Waterschap Rivierenland hebben we de wateroverlast van mei/juni 2016 geanalyseerd. We weten waar de pijnpunten zitten en hebben een aantal oplossingsrichtingen bedacht. In de loop van 2017 doen we concrete voorstellen om met name de kernen Breedeweg en Beek beter te beschermen tegen extreme buien. Om ernstige effecten van klimaatverandering (te nat, te droog, te warm) te voorkomen werken we regionaal samen binnen het Rijk van Nijmegen en het Land van Maas en Waal. We zijn gestart met de voorbereidingen voor het maken van een Regionale Adaptatie Strategie (RAS). De RAS moet op hoofdlijnen prioriteiten en gewenste ontwikkelingen vastleggen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het maken van een Regionale Adaptatie Strategie (RAS) is gestart. Op het MIP 2018-2021 hebben we een aantal budgetreserveringen geplaatst om de wateroverlast in de kernen Breedeweg, Beek en Ubbergen en rond de Van de Veldeweg in Groesbeek te verminderen. We streven ernaar in 2018 de oplossingsrichtingen te vertalen in technische ontwerpen en waar mogelijk al maatregelen tot uitvoering te brengen. Sommige maatregelen moeten op particuliere percelen plaatsvinden. Hierover lopen reeds gesprekken met de betreffende perceeleigenaren.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Regionale Adaptatie Strategie (RAS): Voor de RAS hebben we een aantal stappen gezet. We hebben twee bijeenkomsten gehouden voor ambtenaren van gemeenten, waterschap en provincie om een goed beeld te krijgen van hun ideeën bij klimaat adaptieve maatregelen. Daarnaast hebben we met 20 partijen uit de regio interviews gehouden om te horen welke gevolgen van de klimaatverandering zij denken te gaan ondervinden. Dit alles is de input voor een themadocument, de eerste bouwsteen van het RAS. Het RAS moet eind 2018 klaar zijn. De bij de najaarsnota genoemde maatregelen pakken we in 2018 op.
We verminderen de hoeveelheid restafval. In 2017 onderzoeken we hoe we dat het beste kunnen bereiken.
De hoeveelheid restafval in 2015 per inwoner in de voormalige gemeente Ubbergen was 190 kg. In de voormalige gemeenten Groesbeek en Millingen aan de Rijn was dit 70 kg per inwoner in 2015. We streven naar een gemiddelde hoeveelheid restafval per inwoner van 70 kg gemiddeld over de hele gemeente in 2018. (relatie met ambitie 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Sinds 1 januari 2017 is het inzamelsysteem in de gehele gemeente hetzelfde. Om afvalscheiding te stimuleren hebben we gekozen om het restafval tweewekelijks in te zamelen met tariefzakken. Door de korte looptijd op dit moment kunnen we nog geen effect signaleren. Daarom kunnen we ook nog eventuele extra maatregelen onderzoeken en uitwerken.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De mate van afvalscheiding is sterk toegenomen. We hebben de resultaten tot en met augustus verwerkt. Op basis hiervan verwachten we een hoeveelheid restafval van circa 60 kg/inwoner/jaar. Wel merken de verwerkers een toename van de vervuiling in de gescheiden afvalstromen. Er worden nog geen concrete wijzigingen voorgesteld voor 2018. In 2018 besteedt Dar de inzameling voor Berg en Dal aan. In het bestek wordt een optie opgenomen om gedurende de aanbestedingsperiode eventueel de inzamelfrequentie voor restafval te verlagen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De mate van afvalscheiding is sterk toegenomen. De ingezamelde hoeveelheid fijn restafval (huis aan huis) komt uit op 56 kg/inwoner/jaar, de hoeveelheid grof restafval op de milieustraten bedraagt 13 kg/inwoner/jaar. In totaal over 2017 dus 69 kg/inwoner/jaar. Bovendien wordt het grof restafval nog nagescheiden waardoor het deels gerecycled wordt. Dit scheidingsrendement is nog niet bekend en dus nog niet verwerkt in de resultaten. Het doel van 70kg/inwoner/jaar is behaald. Wel moet er blijvend aandacht zijn voor de mate van vervuiling in de gescheiden afvalstromen, en voor illegale stortingen en zwerfafval in de openbare ruimte. In 2018 zijn nog geen wijzigingen in de inzameling doorgevoerd. Gedurende 2018 worden mogelijke wijzigingen uitgewerkt zoals een lagere inzamelfrequentie voor restafval en gescheiden inzameling en verwerking van luiers en incontinentiemateriaal.
We kiezen een nieuwe manier om stoepen onkruidvrij te houden zonder gebruik van chemische middelen.
Een duurzaam beheer van de openbare ruimte is belangrijk voor het milieu. Het gebruik van chemische onkruidbestrijding is wettelijk niet langer toegestaan. Alternatieve vormen van onkruidbestrijding zijn aanzienlijk duurder en onvoldoende effectief. Wij kunnen de gevraagde kwaliteit niet meer betaalbaar leveren. Wij vragen de hulp van de inwoners om de huidige kwaliteit te behouden. Wij gaan hiervoor een publiekscampagne voeren. (relatie met ambitie 2 en 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Het politieke draagvlak om deze taak deels bij de bewoners neer te leggen lijkt te ontbreken. Via de kadernota 2018 verzoeken we de gemeenteraad om structureel € 50.000 extra beschikbaar te stellen. Daarmee kan de gemeente deze taak blijven uitvoeren.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We hebben het budget voor alternatieve bestrijding van onkruid in 2017 verhoogd. Maar deze alternatieve bestrijdingsmethode blijkt minder effectief dan de oude chemische methode. Het nieuwe beeld zal dus altijd minder zijn dan dat wij gewend waren.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van wat vermeld is bij de stand van zaken Najaarsnota.
Onze buurt
Beleidsindicatoren
De gegevens van de beleidsindicatoren komen van de website Waar staat je gemeente.nl . De cijfers zijn soms niet actueel. De cijfers kunnen ieder moment wijzigen. Wij hebben in deze jaarrekening de cijfers per 12 maart 2018 opgenomen.
Indicator | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Rekening 2017 |
---|
Verwijzingen Halt
Gemeente | NB | 40 | |||
Provincie | NB | 93 | |||
Nederland | NB | 137 | |||
Eenheid: | Aantal per 10.000 jongeren 12-17 jaar | ||||
Bron: | Bureau Halt | ||||
Toelichting: | Aantallen komen uit periode 2016 |
Winkeldiefstallen
Gemeente | 0,9 | 0,4 | |||
Provincie | 2 | 1,8 | |||
Nederland | 2,4 | 2,3 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Aantallen rekening 2017 komen uit periode 2016. |
Geweldsmisdrijven
Gemeente | 4,2 | 4,2 | |||
Provincie | 4,4 | 4,4 | |||
Nederland | 5,3 | 5,3 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Aantallen komen uit periode 2016 |
Diefstallen uit woning
Gemeente | 3,0 | 3 | |||
Provincie | 3,1 | 3,1 | |||
Nederland | 3,3 | 3,3 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Aantallen komen uit periode 2016 |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
Gemeente | 3,9 | 3,3 | |||
Provincie | 5,3 | 5,1 | |||
Nederland | 6,1 | 5,6 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Aantallen rekening 2017 komen uit periode 2016 |
Niet sporters
Gemeente | NB | 44,7 | |||
Provincie | NB | 46,8 | |||
Nederland | NB | 48,7 | |||
Eenheid: | % | ||||
Bron: | RIVM | ||||
Toelichting: | Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet.Percentage uit periode 2016 |
Fijn huishoudelijk restafval
Gemeente | NB | 96 | |||
Provincie | NB | 151 | |||
Nederland | NB | 200 | |||
Eenheid: | Kg/inwoner | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. Aantal kg uit periode 2015. |
Hernieuwbare elektriciteit
Gemeente | 2 | 2 | |||
Provincie | 6,4 | 5,5 | |||
Nederland | 11,8 | 12,2 | |||
Eenheid: | % | ||||
Bron: | RWS | ||||
Toelichting: | Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa.Percentage rekening 2017 is uit periode 2015. |
Wat heeft het gekost?
bedragen x € 1.000
Rekening 2016 | Raming 2017 primair | Raming 2017 actueel | Rekening 2017 | Verschil | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -23.080 | -19.359 | -19.718 | -19.576 | 142 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 8.853 | 8.033 | 10.308 | 10.408 | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal programma | -14.227 | -11.326 | -9.410 | -9.168 | 242 |
Hieronder staat de toelichting op de verschillen tussen begroting en jaarrekening 2017 (- = nadelig).
Bedragen x €1.000 | ||||
Taakveld | Toelichting | Verschil | I/S/RES | |
Beheer overige gronden en gebouwen | - | Er is meer grond verkocht dan voorzien. | 16 | I |
Wegen | - | Investeringsbijdrage aan project Rotonde Zevenheuvelenweg en Herinrichting winkelcentrum Beek. Hier staat bijdrage uit reserve lopende projecten tegenover op programma Ons Geld. | -46 | I |
- | Er is aanzienlijk meer uitgegeven aan gladheidsbestrijding met name op de post huur materialen (-€ 81.000). Daarnaast zijn de inkomsten achtergebleven o.a. de bijdrage van de provincie voor het strooien op provinciale wegen (-€ 9.000). | -90 | I | |
- | Door veel werkzaamheden aan kabels en leidingen is er ook veel straatwerk opgebroken.Hierdoor is een hogere vergoeding voor straatwerk ontvangen. | 15 | I | |
- | Minder electriteitsverbruik openbare verlichting door gebruik ledlampen. | 20 | S | |
Parkeren | - | Per saldo een nadeel op de exploitatie van parkeergarage Dorpsstraat. Met name op onderdelen bijdrage aan exploitatie ( -€ 10.000) en de ontvangen parkeervergoedingen (-€ 44.000). Verder is er een voordeel op de posten onderhoud ( € 8.000) en elektriciteit ( € 9.000) | -33 | S |
Sportbeleid en activering | - | Bij onze aanpak ‘sportstimulering’ is het streven om zoveel mogelijk van de beschikbare middelen in te zetten voor het ondersteunen van initiatieven van verenigingen en organisaties (zoals het onderwijs). We zijn dus voor een deel afhankelijk van deze organisaties om de middelen uit te kunnen geven. Ondanks dat er in 2017 meer initiatieven zijn geweest om aanspraak te maken op alle middelen, is er toch € 45.000 overschot op dit budget. Aan harmonisatie van het accommodatiebeleid is € 20.000 minder besteed en er is € 10.000 minder aan subsidie sportverenigingen betaald. | 75 | I/R |
Sportaccommodaties | - | Nadeel van € 17.000 met name als gevolg van hoger gasverbuik sporthal Heuvelland en sporthal De Duffelt. Naar aanleiding van een onderzoek van de Belastingdienst is er een correctie geweest op de BTW (inkoop) gymonderwijs basisscholen over de jaren 2012 t/m 2016. Dit betekent een nadeel van € 25.000. | -42 | I |
- | De onderhoudskosten van zwembad De Lubert vallen ruim € 99.000 lager uit dan begroot. Een van de redenen is dat een deel van het onderhoud (€ 45.000) pas later wordt uitgevoerd. Via budgetoverheveling stellen we voor dit bedrag toe te voegen aan de begroting 2018. Dit is bij de Najaarsnota 2017 reeds gemeld (€ 65.000). Verder is er een voordeel van € 44.000 bij de opbrengsten met name bij de abonnementen en leskaarten. Er is € 20.000 minder dan verwacht ingehuurd voor schoonmaak. De verwachting is dat deze kosten toenemen na de verbouwing. | 167 | I | |
Culturele presentatie, productie en participatie | - | Aan subsidies amateurkunst/muziekonderwijs is € 18.000 minder uitgekeerd. | 18 | I |
Monumentenzorg&Archeologie | - | Bijdrage van provincie was geraamd op 50%. Achteraf bleek dat de bijdrage 71% is. Dit is niet gecorrigeerd in de begroting 2017. | 16 | I |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | - | Het voordeel op het taakveld "Natuurlijk Groen" is als volgt te verklaren: door te weinig tijd en een verkeerde inschatting van de te volgen procedures is er niet gestart met het verjongen van laanstructuren. De uitvoering gebeurt nu in 2018. We stellen voor het overgebleven budget van € 63.000 over te hevelen naar 2018. In 2017 is te weinig aandacht besteed aan het vervangen en omvormen van groenvoorzieningen. Veel areaal groen is aan renovatie toe; we stellen voor het overgebleven budget van € 20.000 over te hevelen naar 2018. Door een andere werkwijze bij het onderhoud van bermen (sloten niet uitgekorft, lagere onderhoudsfrequentie) is er budget overgebleven. Dit is niet goed bevallen. In 2018 gaan we weer terug naar de normale onderhoudsfrequentie, waarvan de kosten € 37.000 bedragen. Tot slot is er in 2017 € 8.000 meer aan derden doorberekend. | 129 | I |
Riolering | - | Diverse voordelige mutaties riolering | 257 | I |
- | Onttrekking aan voorziening riolering | 20 | I | |
Afval | - | Diverse mutaties in het taakveld afval leiden tot dit nadeel. De belangrijkste mutaties zijn: | -187 | I |
Milieubeheer | - | Er is minder advies nodig geweest dan verwacht (€ 10.000). Daarnaast is de inzet van de ODRN hoger uitgevallen (€ -40.000). Deze kosten worden verdeeld over de taakvelden Milieu en Wonen en bouwen. Hier staat een hogere inkomst tegenover van de bouwleges. | -30 | I |
- | De functie van de aanjager duurzaamheid is later ingevuld dan verwacht. Daardoor zijn er minder kosten voor duurzaamheid gemaakt dan begroot. We stellen daarom voor een bedrag van € 60.000 over te hevelen 2018. Dit is bij de Najaarsnota 2017 reeds gemeld (€ 50.000). | 69 | I/RES | |
Salaris- en inhuurkosten | - | Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt. | -164 | I |
Diverse verschillen | - | 32 | I | |
Totaal Programma 2 | 242 |
Relevante beleidskaders
Bovengemeentelijke kaders
Bouwstoffenbesluit bodem- en oppervlaktewaterenbescherming
Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten
Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen
Nationaal bestuursakkoord water
Gelders Energieakkoord (www.geldersenergieakkoord.nl)
Gemeentelijke kaders
Sociaal-maatschappelijke-visie
Nota accommodatiebeleid “ontmoeten en verbinden met accommodaties”
Regionaal beleidsplan Veiligheidsregio VRGZ
Regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio VRGZ
Regionaal crisisplan Veiligheidsregio VRGZ
Integraal Veiligheidsplan Tweestromenland 2015-2018
Visiedoc notitie Kernenbeleid
Beheerplan gemeentelijke gebouwen
Basisvisie groen
Beheerverordening begraafplaatsen
Landschapsontwikkelingsplan 2015
Vervangingsplan speelvoorzieningen
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)
Samenwerkingsovereenkomst Werkeenheid regio Nijmegen
Verkeerscirculatieplan
Verkeersbeleidsplan
Wegenbeheersplan
Wegenbeleidsplan
Verlichtingsbeheerplan
Verordening geurhinder en veehouderij 2017
Bodemnota en bodemkwaliteitskaart
Woonvisie
Energievisie gemeente Berg en Dal 2017-2020
Subsidieverordening Erfgoedprojecten in de kernen gemeente Berg en Dal 2017
Verbonden partijen
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
VRGZ
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af. De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio. De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie. Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises. De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau. Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Overkoepelend voor alle ambities voor de komende vier jaar is het begrip ‘integraliteit’: het vinden van samenhang en bundelen van krachten binnen en buiten onze organisatie. Het beleidsplan is opgebouwd volgens een aantal regionale en landelijke ontwikkelingen die zijn geclusterd tot vier thema’s: informatiemanagement, communicatie, risicogerichtheid en zelfredzaamheid en burgerparticipatie. Tevens richt het beleidsplan de aandacht op de belangrijkste risico’s in Gelderland-Zuid die zijn genoemd in het regionaal risicoprofiel. Deze zijn in het beleidsplan weggezet als jaarthema’s. Doel van een jaarthema is om een belangrijk risico in de volle breedte te bekijken en te onderzoeken.
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
Dar N.V.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
Onze bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van onze visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat onze regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
Vitens
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken. Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoeken we voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen, de klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaan we de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal. Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is onze missie. We zorgen ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zetten we ons ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
Leisurelands
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
MARN
Visie
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN, is een samenwerkingsverband van tien gemeenten in de regio Nijmegen. De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, handhaving, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens