Onze gemeente
Sommige dingen die de gemeente voor je regelt ken je. Bijvoorbeeld een nieuw paspoort, trouwen of het registreren van een pas geboren kind. Maar er wordt meer voor je geregeld. Dingen waar je niet zoveel van merkt en die verder gaan dan onze gemeentegrenzen. Denk aan het versterken van de economie, zodat er genoeg bedrijven en banen zijn. Of woningbouw-afspraken om woningen te mogen bouwen of het organiseren van zorg. Om dat goed te kunnen doen werken we samen met andere gemeenten om ons heen. Wat we ook doen, het belang van onze inwoners staat voorop!
In dit programma wordt duidelijk wat je van ons kan verwachten als dienstverlener.
Daarnaast wordt in dit programma duidelijk dat de gemeente Berg en Dal ook actief is buiten de gemeentegrens. Vaak juist om de zaken dichtbij inwoners goed te regelen. We hebben als gemeente de laatste jaren steeds meer taken gekregen, bijvoorbeeld op het gebied van zorg. Om de taken goed en goedkoop te kunnen uitvoeren, werken we samen met andere gemeenten uit onze regio.
Maar we werken ook samen met andere gemeenten om de economie in de regio te bevorderen. Een sterke economie in de regio heeft namelijk tot gevolg dat in Berg en Dal de werkgelegenheid groeit.
Ook de woningmarkt houdt zich niet aan de gemeentegrens. Wanneer er te veel woningen in een buurgemeente gebouwd worden, is er een grote kans dat in andere gemeenten huizen leeg komen te staan. Dit willen we niet en daarom maken we samen met de gemeenten in onze regio afspraken over hoeveel woningen elke gemeente mag bouwen.
In dit programma vind je dus de onderwerpen die zich binnen én buiten onze gemeentegrens afspelen.
Programmanaam | Inwoner | Onze buurt | Onze gemeente |
---|---|---|---|
Plaats van actie | - Persoonlijk/thuis | - Directe omgeving/dorp | - Gemeente mét de |
regio gemeenten | |||
Rol inwoner | - Regie eigen leven | - Meedoen | - Ontwikkelen |
- Mee blijven doen | - Initiatief nemen | - Klant | |
Rol gemeente | - Regelen | - Afnemende betrokkenheid | - Loslaten |
- Betalen | - Minder regels, meer | - Samenwerken | |
- Veel bemoeienis | stimuleren | - Diensten verlenen |
Wat wilden we bereiken?
Juiste woning, op de juiste plek, voor de juiste doelgroep.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
We helpen woningzoekenden die niet zelf een huis kunnen vinden.
We maken afspraken met de woningcorporaties over het bouwen en verkopen van huurwoningen. We nemen een besluit over het al of niet verstrekken van startersleningen. (relatie met ambitie 1)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We hebben het voornemen om startersleningen te verstrekken opgenomen in de concept Woonagenda. De concept Woonagenda komt dit voorjaar in de raad en wordt na de zomer vastgesteld. In de Woonagenda staat ook het gewenste woningbouwprogramma. Na vaststelling kunnen we het bouwen en verkopen van huurwoningen bespreken met de corporaties. Daar maken we dit najaar ook weer prestatieafspraken mee.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De Woonagenda Berg en Dal 2017 – 2025 is vastgesteld. Hierin is opgenomen dat de gemeente duurzaamheids-, blijvers- en startersleningen gaat verstrekken. Dit najaar wordt de regeling voor de starters- en blijverslening aan de raad aangeboden Verder is er een gezamenlijk traject gestart met de corporaties Waardwonen en Oosterpoort, de huurdersbelangenverenigingen Woonbelang en Millingen aan de Rijn en met de gemeente Heumen om tot gezamenlijke meerjarenafspraken te komen voor de periode 2018-2021. De meerjarenafspraken geven een richting aan, die geconcretiseerd worden in jaarlijks af te spreken prestatieafspraken. Deze meerjaren- en jaarlijkse prestatieafspraken worden in november 2017 afgerond.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
We hebben afspraken gemaakt met de woningcorporaties Waardwonen en Oosterpoort over nieuwbouw en verkoop. Met Waardwonen is afgesproken dat de locatie Schoollocatie 3e fase in Millingen aan de Rijn wordt opgepakt als woningbouwlocatie. Daarnaast verkoopt Waardwonen jaarlijks ca. 5 sociale huurwoningen, terwijl jaarlijks 2 tot 3 koopgarantwoningen door Waardwonen worden teruggekocht en in de meeste gevallen weer verhuurd worden. Met Oosterpoort is afgesproken dat er nieuwbouw zal plaatsvinden op de locatie Vijverhof in Berg en Dal. In 2018 zullen naar schatting 8 huurwoningen verkocht worden. Over de daarop volgende jaren is nog geen overeenstemming bereikt. Dit bespreken we in 2018.
We zorgen voor extra woningen voor vluchtelingen.
De gemeente moet jaarlijks een aantal vluchtelingen met verblijfsvergunning een woning geven. Het aantal vluchtelingen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Hierdoor zijn er te weinig huurwoningen. De gemeente kijkt daarom of er andere gebouwen voor bewoning geschikt kunnen worden gemaakt of dat er extra sociale huurwoningen bij komen. (relatie met ambitie 1)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We hebben de taakstelling van 88 te huisvesten statushouders in 2016 gehaald. Er zijn nog twee projecten in voorbereiding voor (tijdelijke) uitbreiding van huurwoningen voor statushouders. Dit zijn de Muntberg en pastorie Leuth.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Door de sterke terugval in het aantal te huisvesten statushouders hebben we in goed overleg met de eigenaar Pluryn het project Muntberg laten vervallen. Door de ligging buiten de bebouwde kom scoorde deze locatie slechter dan de pastorie van Leuth. De voorbereidingen voor verbouwing van de pastorie zijn vergevorderd. De omgevingsvergunning is verleend en de verbouwing wordt voorbereid. Eind dit jaar verwachten we er statushouders te kunnen huisvesten. Inmiddels hebben we niet alleen voldaan aan de taakstelling van de 1e helft van 2017, maar ook de in voorgaande jaren opgelopen achterstand volledig ingelopen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Doordat een hoek van de pastorie ernstig verzakt blijkt te zijn, moeten er extra stabiliserende maatregelen worden genomen in de ondergrond. Het is niet gelukt om deze werkzaamheden in 2017 uit te voeren. Omdat hierdoor dus ook geen statushouders geplaatst konden worden, is 2017 alsnog afgesloten met een kleine achterstand in de taakstelling voor de huisvesting van statushouders.
De woningen in Berg en Dal zijn van goede kwaliteit. Mensen kunnen goed wonen en blijven wonen, ook als ze hulp nodig hebben.
De afgelopen 20 jaar is dit vooral bereikt door kwalitatief slechte woningen te slopen en nieuwe woningen terug te bouwen. De komende jaren stimuleren we het aanpassen van bestaande woningen aan de nieuwe eisen van de tijd en geven we voorlichting. Woningen worden in principe tijdloos, doordat ze energiezuinig worden gemaakt en aanpasbaar voor bewoners die in de toekomst hulp (dat kan op fysiek en psychisch vlak zijn) nodig zouden kunnen hebben. (relatie met ambitie 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We hebben prestatieafspraken gemaakt met de corporaties Oosterpoort en Waardwonen over het energiezuinig en levensloopbestendig maken van bestaande huurwoningen. We stellen een duurzaamheidslening in voor particuliere woningeigenaren, huurders en verenigingen die hun huis willen verduurzamen. Ook denken we na over een blijverslening voor particuliere woningeigenaren die hun woning levensloop bestendig willen maken.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
In de vastgestelde Woonagenda Berg en Dal 2017 – 2025 is opgenomen dat de gemeente duurzaamheids-, blijvers- en startersleningen gaat verstrekken. Inmiddels heeft de raad de duurzaamheidsregeling vastgesteld. Dit najaar worden ook de regelingen voor de starters- en blijversleningen aan de raad aangeboden, waarna nog dit jaar alle drie de regelingen in werking treden.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De Woonagenda is vastgesteld. De verordeningen voor de starters-, blijvers- en duurzaamheidsleningen zijn vastgesteld. Er zijn met de corporaties Oosterpoort en Waardwonen en de huurdersverenigingen Woonbelang en Millingen aan de Rijn meerjarenprestatieafspraken gemaakt voor de periode 2018 t/m 2021.
Wij versterken de plaatselijke economie en werkgelegenheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
We willen graag een aantrekkelijke gemeente zijn voor bedrijven.
We ondersteunen de aanleg van snel internet in het buitengebied en op bedrijventerreinen. We ondersteunen ook initiatieven die de dekking van het mobiele telefonienetwerk verbeteren. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Naar aanleiding van ons vraagbundelingstraject heeft het bedrijf NDIX de vraag naar glasvezel rondom de Ooijse Bandijk en op bedrijventerrein De Bouwkamp geïnventariseerd. Mogelijk wordt glasvezel aangelegd. We zijn in overleg met partijen over glasvezel in het buitengebied en op bedrijventerreinen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Uit de vraagbundeling van NDIX blijkt dat er voldoende bewoners willen deelnemen rondom de Ooijse Bandijk, maar dat de drempel van acht zakelijke aansluitingen op De Bouwkamp net niet gehaald is. Het college heeft besloten om twee abonnementen af te nemen waardoor de drempel toch gehaald wordt. De glasvezel wordt waarschijnlijk aangelegd in het voorjaar van 2018. Intern loopt er een onderzoek voor de aanleg van meer glasvezel in de gemeente.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De organisatie NDIX wil glasvezel aanleggen rondom de Ooijse Bandijk en op bedrijventerrein De Bouwkamp. Na een vraagbundelingstraject onder de bewoners en de bedrijven bleek er voldoende animo te zijn om de business case rond te krijgen. Bij de gedetailleerde berekening van de kosten door de aannemer blijken de kosten hoger uit te vallen. NDIX gaat met de huidige aannemer in gesprek over de kosten. Daarnaast vraagt NDIX een tweede offerte op. Afhankelijk van de uitkomst van deze acties wordt een besluit genomen over de voortgang van het project.
Samen met ondernemers werken we aan een aantrekkelijk winkelgebied.
Er wordt een ondernemersfonds opgericht, zodat onze ondernemers gezamenlijk investeren in een aantrekkelijk winkelgebied. Er wordt gestart met het centrum van Groesbeek. We willen graag dat consumenten meer gaan besteden in onze gemeente. We willen minder leegstand van winkelpanden. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Er is een ondernemersfonds opgericht voor centrum Groesbeek. We ondersteunen actief het actieprogramma van de BedrijfsinvesteringsZone (BIZ). Door het bijwonen van het overleg van het fonds en door acties op te pakken zoals het plaatsen van fietsenstallingen en regelen van parkeren. Het BIZ wil de omzet van het winkelgebied vergroten. We hebben aan de ondernemersverenigingen van Millingen en Beek gevraagd of daar behoefte is aan een dergelijk fonds. Dat is er tot op heden niet.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Dit jaar zijn er meerdere overleggen gevoerd, zowel ambtelijk als bestuurlijk, met het bestuur van de BedrijfsInvesteringsZone (BIZ). De BIZ is druk bezig geweest met de opstart. Vanaf 2018 huurt de BIZ een centrummanager in. Deze zorgt voor extra activiteiten.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Naast de reguliere activiteiten in het centrum van Groesbeek heeft de BIZ in 2017 o.a. tijdens de Vierdaagse het centrum vanaf de rotonde Zuidmolen tot kruising Hoflaan / Burgemeester Ottenhofstraat aangekleed met vlaggen, banieren en spandoeken. Deze worden jaarlijks gebruikt. Daarnaast is de vereniging bezig met het opzetten van de website. Vanaf 2018 huurt de BIZ een centrummanager in. Deze moet zorgen voor extra activiteiten en zo voor hogere bestedingen van consumenten. In het centrum van Groesbeek is relatief veel leegstand. Om er achter te komen wat er gedaan kan worden om het winkelcentrum te versterken zijn wij een onderzoek gestart om meer te weten over de situatie van eigenaren van leegstaand vastgoed en van eigenaren van of ondernemers in een winkelpand buiten het centrumgebied. Uit dit onderzoek moet blijken of, en zo ja, welke acties kunnen worden ondernomen om de leegstand terug te dringen.
We willen de lokale ondernemers helpen om concurrerend te blijven.
Na de inspanningen om goed uit de economische crisis te komen richten we ons op vernieuwing en innovatie zodat de bedrijven kunnen blijven groeien. We verbeteren onze contacten met regionale centra die behulpzaam kunnen zijn in het verbeteren van de positie van onze ondernemers. Deze centra zijn het Regionaal Centrum voor Techniek Gelderland, OostNV, Health Valley en de Euregio. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
In 2017 organiseren we samen met de ondernemersverenigingen en RCT Gelderland een bedrijvendag die in het teken staat van innovatie. We zijn met de voorbereidingen bezig. We bespreken met ondernemers hoe we innovatie kunnen stimuleren.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
In overleg met de ondernemersverenigingen, de STER en RCT Gelderland is besloten om Het Beste Idee van Berg en Dal te organiseren om innovatie aan te jagen bij het mkb. Van 1 juni 2017 t/m 20 september 2017 konden de ondernemers een aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor subsidie voor de realisatie van hun idee. De 'prijzenpot' bedroeg € 50.000. In totaal zijn er 47 aanvragen binnengekomen. Tijdens de bedrijvendag op 23 oktober 2017 in de scheepswerf in Millingen aan de Rijn heeft een onafhankelijke jury bekendgemaakt wie de winnaars zijn. Deze bedrijvendag stond volledig in het teken van innovatie. Partijen als Oost NL, Euregio, Economic Board en RCT Gelderland waren aanwezig. Zij ondersteunen mkb bij innovatie.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Als vervolg op 'Het Beste Idee van Berg en Dal' gaan wij in 2018 innovatieve startende bedrijven en zzp’ers op verschillende manieren ondersteunen. Zij zijn erg belangrijk voor de lokale economie en zorgen voor vernieuwing, vitaliteit en dynamiek. Zo gaan we een werkplek voor ze creëren, subsidie aanbieden en een startersbijeenkomst organiseren. Medio 2018 starten de eerste acties.
We zorgen dat lokale ondernemers een eerlijke kans krijgen bij gemeentelijke aanbestedingen
Bij aanbestedingen krijgen de bedrijven uit onze eigen gemeente voldoende kans. We letten er op dat we waar mogelijk bij lokale bedrijven inkopen. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We zijn bezig met het opstellen van een bedrijvenregister. Dit is een register van lokale bedrijven waar de gemeente gebruik van maakt bij het inkopen van diensten. Daarnaast stellen we een aanbestedingskalender op. Dit is een overzicht van werken, leveringen en diensten die we de komende jaren aanbesteden. Bedrijven kunnen daardoor beter inspelen op de vraag van de komende jaren.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het bedrijvenregister werkt. Bedrijven kunnen zich via onze website aanmelden voor dit register. Communicatie over het bestaan van dit register verloopt onder andere via de ondernemersverenigingen zodat zoveel mogelijke lokale bedrijven zich inschrijven. Intern kunnen inkopers dit register gebruiken bij het zoeken van bedrijven. Voor het vormgeven van een aanbestedingskalender moet er een contractbeheerssysteem zijn en moet inzichtelijk zijn welke opdrachten de gemeente komende periode op de markt zet. De inkoopadviseur is op dit moment het contractbeheerssysteem aan het opzetten en aan het vullen. De verwachting is dat dit systeem dit jaar werkt. Daarna inventariseren we de opdrachten voor de komende periode en op basis van deze informatie werken we een aanbestedingskalender uit.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Het aantal aanmeldingen van geïnteresseerde bedrijven voor opdrachten uit onze gemeente blijft groeien. Momenteel zijn er 72 bedrijven ingeschreven. Het register wordt maandelijks aangevuld en vervolgens vervangen op intranet. Het bestaan van het bedrijvenregister en de verplichting om het bedrijvenregister toe te passen bij opdrachtverstrekkingen is meerdere malen via intranet kenbaar gemaakt aan onze medewerkers. Daarnaast zijn de inkoopstartnotitie en de handleiding inkoopbeleid hierop aangepast. Het contractbeheerssysteem is nog niet volledig gevuld maar we zijn al een heel eind.
Bij ondernemers die interesse hebben om zich in onze gemeente te vestigen en bij ondernemers die willen verhuizen is bekend wat ons aanbod is van bedrijfskavels of in de gemeente beschikbare gebouwen.
Het aanbod van bedrijfskavels en leegstaande gebouwen moet beter te vinden zijn. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We bekijken momenteel de mogelijkheden om bedrijfskavels actiever onder de aandacht te brengen. In het voorjaar (wanneer de kavels rondom Mies 6 bouwrijp zijn) starten we de communicatie.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We hebben via diverse kanalen gecommuniceerd over het bestaande en nieuwe aanbod aan kavels. Er is onder andere het volgende gebeurd: - interviews met ondernemers op de bedrijventerreinen (als input voor artikelen). - flyers gedrukt en verspreid over de bedrijfskavels. - een banner gemaakt over de bedrijfskavels. - artikel in het blad Nijmegen Business. - persmoment bij de opening van het nieuwe gedeelte bedrijventerrein De Mies. - een emailnieuwsbrief 'Bedrijvig Berg en Dal' gecreëerd. Deze is onder meer ingezet voor het onder de aandacht brengen van de kavels. De extra communicatie heeft zijn vruchten afgeworpen. Er zijn twee kavels verkocht dit jaar, drie partijen hebben een optie en daarnaast lopen er gesprekken met geïnteresseerden.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Vanwege de voorspoedige verkoop van kavels op de bedrijventerreinen willen wij de Hulsbeek in Groesbeek ontwikkelen als nieuw stuk bedrijventerrein.
In Berg en Dal werkt iedereen naar vermogen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Alle mensen met een uitkering doen wat terug.
We hebben deze mensen in beeld en bekijken samen wat de mogelijkheden zijn om actief te worden in de samenleving. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld bij het Werkbedrijf of bij de participatiecoaches. Mensen waarvoor werk nog een te grote stap is, zoeken vrijwilligerswerk. Als dat binnen 3 maanden niet lukt, helpt de participatiecoach met het zoeken van een vrijwilligersplek.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn nog steeds in beeld bij het WerkBedrijf of bij de participatiecoaches van de gemeente.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Eind 2017 waren er 252 participatiekandidaten. Met 60 kandidaten zijn afspraken gemaakt over het doen van een tegenprestatie. 114 Kandidaten zijn gaan participeren of participeerden al voldoende. 45 Kandidaten zijn ontheven van de participatieverplichting, omdat er is vastgesteld dat het niet haalbaar is om vrijwilligerswerk te doen.
We stimuleren mensen die een bijstandsuitkering én een parttime baan hebben om meer te gaan werken.
We maken meer werken aantrekkelijker doordat mensen met een bijstandsuitkering en een parttime baan, het geld dat ze verdienen met het werk gedeeltelijk mogen houden. Het verdiende geld wordt dus niet of minder gekort op de bijstandsuitkering. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
In het 2e kwartaal 2017 zal het college de beleidsregel voor het vrijlaten van inkomen vaststellen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We geven actief invulling aan datgene wat in de Participatiewet artikel 31 (vrijlaten van inkomsten) staat. Er is geen behoefte aan een beleidsregel of procesbeschrijving. Het gaat om maatwerk en daar biedt de wet voldoende ruimte voor.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Van de 799 uitkeringsgerechtigden hebben 109 inkomsten uit deelarbeid. Voor sommigen is deeltijdwerk een goede opstap om later volledig aan het werk te gaan. Voor sommigen is deeltijdwerk het maximaal haalbare. Uitkeringsgerechtigden met deeltijdwerk voorzien in ieder geval voor een deel in de eigen bestaanskosten. Doordat de inkomsten uit deeltijdwerk worden gekort op de uitkering wordt er minder uitkering verstrekt. Voor de gemeente Berg en Dal betekent dit dat er in 2017 € 649.024 minder uitkering is verstrekt. Per situatie bekijken we of de kandidaat in aanmerking kan komen voor een vrijlating van inkomsten. Het gaat nog steeds om maatwerk. De wet biedt hier voldoende ruimte voor.
We helpen inwoners die een baan zoeken.
We kijken waar onze inwoners zonder baan hulp bij nodig hebben. Dat kan zijn: vrijwilligerswerk, het opdoen van werkervaring bij werkgevers, een taalcursus, sollicitatietraining, schuldhulpverlening, psychische hulp. Het project 'Berg en Dal werkt ' in Millingen aan de Rijn wordt bij een positieve evaluatie eind 2016 vervolgd en uitgebreid met het dorp Groesbeek. We ondersteunen ook ondernemers bij de plaatsing van kandidaten. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Inmiddels is gestart met Berg en Dal Werkt! locatie Groesbeek. Elke woensdag is dit actiecentrum geopend. Inwoners met een bijstandsuitkering, maar ook met een WW- uitkering of zelfs geen uitkering kunnen hier informatie en/of hulp krijgen bij de zoektocht naar werk. We gaan hier nog meer over communiceren, zodat meer mensen het actiecentrum weten te vinden.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het project Berg en Dal werkt! Locatie Millingen aan de Rijn en Groesbeek draait volop. De resultaten zijn prima. Ruim 19 inwoners hebben de uitkering ingeruild voor een betaalde baan. Een evaluatienota met de resultaten komt in de raad van november 2017. Het actiecentrum werkt integraal; dit betekent dat er snel kan worden geschakeld met de sociale teams, maatschappelijk werk en/of schuldhulpverlening en participatiecoaches. Door de korte contacten ontstaat er een steeds groter netwerk in Berg en Dal. Doorlopend ontvangen ruim 44 inwoners vanuit de diverse actiecentra ondersteuning op diverse leefgebieden. Verder blijft de uitstroom naar werk gemeentebreed vanuit de uitkering erg hoog. Dit jaar zijn tot en met 3e kwartaal al 111 inwoners volledig uit de bijstandsuitkering gestroomd. Een ongekend hoog aantal. Er zijn 51 inwoners aan parttime werk geholpen en er zijn 10 inwoners met een arbeidshandicap geplaatst. Ook zijn 34 jongeren geplaatst op werk. Vanuit de gemeente zijn in totaal 104 inwoners begeleid op plekken met behoud van uitkering.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Het project Berg en Dal werkt is in december 2017 geëvalueerd. De raad heeft besloten, vanwege het succes van het project, uit te breiden naar Beek. Het project Berg en Dal werkt draait nu op maandag in Millingen aan de Rijn (den Ienloop), op woensdag in Groesbeek (Mallemolen) en op donderdag in het Kulturhus te Beek. Voor wat betreft de uitstroom naar werk van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt staat de teller nu op 19 inwoners. Een enorm goede score. Door aanwezig te zijn in de kernen en integraal te werken (WBRN, participatiecoaches, Sociaal Team, aansluiting bij gezond in Berg en Dal) worden er successen geboekt. Inwoners komen uit een isolement en doen weer mee maar vooral doen er toe! In totaal heeft ons Werkbedrijf in 2017 142 kandidaten laten uitstromen naar werk. Naast de positieve impact voor de betreffende inwoners, betekent dit voor de gemeente een besparing op de uitkeringslasten van € 2.130.000!
Toeristen bezoeken graag Berg en Dal.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Toeristen en recreanten weten onze gemeente nog beter te vinden. De bestedingen stijgen.
We ondersteunen de toeristische en horecasector. We investeren in een promotiecampagne voor meer naamsbekendheid van de 'gemeente Berg en Dal'. We maken ons toeristische aanbod aan wandelroutes, verblijfsrecreatie, dagrecreatie en cultuurhistorie inzichtelijker door het maken van folders, kaarten, apps, etc. We maken dit informatiemateriaal meertalig. We meten in 2017 het dagrecreatiebezoek, verblijfsrecreatie, de toeristische bestedingen en overnachtingen. Deze cijfers zijn in 2018 bekend. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
De gemeenteraad heeft de Kadernota Toerisme 'Van trots naar topbestemming' en het uitvoeringsprogramma vastgesteld. RBT KAN onderzoekt in maart/april het dagrecreatief bezoek, de verblijfsrecreatie en de toeristische ontwikkelingen in Berg en Dal. Vóór 2018 maken we de resultaten bekend. We gaan bekijken hoe we de wandelmogelijkheden en de promotie hiervan in onze gemeente kunnen verbeteren.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De ZKA monitor is bekend. Hieruit blijkt dat de toeristische sector het goed gedaan heeft in de periode 2014-2016. Wij hebben specifieke cijfers voor Berg en Dal gevraagd. Deze zijn in de eerste helft van november bekend. De belangrijkste kengetallen voor het Rijk van Nijmegen (zonder de stad Nijmegen): -11% stijging overnachtingen; -1% daling dag-toeristisch bezoek. In verhouding met de rest van de regio is dit overigens een beperkte daling; bestedingen zijn toegenomen vanwege met name toegenomen verblijfstoerisme, maar ook door stijgende prijzen en bestedingen van bezoekers. Dit zijn goede signalen voor de sector. Inkomsten toeristenbelasting zijn € 41.000,- hoger dan geraamd. We zijn gestart met de uitvoering van de projecten in het uitvoeringsplan: - akkoord gegeven voor promotiecampagne gemeente Berg en Dal; - wandelproject vervolg gegeven; - de communicatiecampagne over wandelen is gestart; - de 3 musea in onze gemeente werken samen in Groesbeek Museumlandschap (GML); - routestructuren worden verbeterd (De Giro di Berg en Dal), nieuwe thematische wandel- en speurroute ondersteund (Kekerdom), akkoord voor aanpassing en verbetering mountainbikeroutes). - we bereiden ons voor op het Lustrum Vrijheid en Herinnering (2019/2020), bijvoorbeeld de verspreiding van de Remember September krant.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De exacte cijfers voor het aantal overnachtingen zijn pas in 2018 bekend. We hebben voor diverse projecten in het uitvoeringsplan in de Kadernota Toerisme verdere stappen gezet. Voor de meeste projecten geldt dat de resultaten vanaf de eerste helft van 2018 zichtbaar zijn. Een aantal projecten en activiteiten lichten we kort toe: - Wandelproject: radiocampagne “wandelen in Berg en Dal” gerealiseerd, inventarisatie en digitaal vastleggen wandelroutes. - Communicatiecampagne; de inhoud hiervan is verder vastgesteld en de resultaten hiervan zijn in de eerste helft van 2018 zichtbaar. - Lustrum Vrijheid en Herinnering; met een grote groep diverse partijen inventarisatie gemaakt van de initiatieven voor de jubileumjaren 2019/2020. Er is voor dit project een projectleider benoemd. - Positionering Wijndorp Groesbeek: ondersteuning wijnfeesten met onderscheidende wijnprijs van Wijndorp Groesbeek. - Informatie en workshop voor toeristische ondernemers in de Duitse taal en cultuur voorbereid. Doel: verbetering toegankelijkheid en gastvrijheid van onze gemeente voor Duitstalige toeristen. - Samen met de gemeenten Lingewaard, Overbetuwe, Kleve, het exodus comité en RBT KAN zijn we voorbereidingen aan het treffen voor de uitwerking van het thema “water als wapen”. - Profilering Groesbeek Museumlandschap tijdens de Wandelvierdaagse: 50.000 kortingsbonnen zaten in de goodiebags van de wandelaars en een advertentie van de musea in het Vierdaagse Magazine voor alle wandelaars. - Actualisatie herpositioneringsnota Rijk van Nijmegen. Hierin staan de ambities voor de korte, lange en middellange termijn benoemd voor de regio.
We ondersteunen het initiatief van het bevrijdingsmuseum om een nieuw museum te bouwen.
We stellen subsidie beschikbaar voor de bouw van het nieuwe museum. We begeleiden de planologische procedure om het nieuwe museum te kunnen bouwen. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Onder voorwaarden stellen we een voorschot van € 100.000 aan het museum ter beschikking. Dit is bedoeld voor het inhuren van een architect voor de nieuwbouw van het Nationaal bevrijdingsmuseum 1944-1945 te Groesbeek.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We hebben de opdracht voor het opstellen van een voorlopig ontwerp voor het nieuwe Bevrijdingsmuseum verleend. Over tussentijdse voorlopige ontwerpen heeft periodiek overleg plaats met de gemeente en Omgevingsdienst Regio Nijmegen. De rapportage bevindt zich in de eindfase. De planning is erop gericht half 2019, ter gelegenheid van 75 jaar Market Garden, het nieuwe museum te kunnen openen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Het voorlopige ontwerp voor het nieuwe bevrijdingsmuseum is klaar. Overleg met de ODRN omtrent de vergunningverlening is positief verlopen. Er zijn door fondsen voldoende financiële toezeggingen gedaan om de nieuwbouw te kunnen realiseren. Voor de inrichting zijn eveneens financiële middelen noodzakelijk. Daarvoor zijn nationale en internationale fondsen benaderd. Over de toekenning ervan is de museumdirectie optimistisch. De planning is er nog steeds op gericht half 2019, ter gelegenheid van 75 jaar Market Garden, het nieuwe museum te kunnen openen.
Toeristen weten dat je in onze gemeente thuishulp op je vakantieadres kan krijgen.
We gaan dit bekend maken. (relatie met ambitie 3)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
De werkgroep ‘zorgeloos op vakantie in het Rijk van Nijmegen’ is van start gegaan. Met een aantal arrangementen en een communicatieplan laten we toeristen weten dat je ook met een kleine beperking en/of ondersteuning op vakantie kan in het Rijk van Nijmegen.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We hebben een voucher van Rijk van Nijmegen 2025 ontvangen voor de start van de communicatiecampagne 'zorgeloos op vakantie in het Rijk van Nijmegen'. De arrangementen zijn bijna samengesteld. Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2018 start de promotie hiervan. In het laatste kwartaal van 2017 bieden we in samenwerking met een zorgpartij aan toeristische ondernemers een workshop 'omgaan met dementie' aan.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
- De arrangementen zijn met de verblijfs- en zorgsector verder uitgewerkt en worden in het eerste kwartaal van 2018 gepromoot. In overleg met een “zorgmakelaar” en de toeristische sector werken we aan een boekingsmethode. - De afstudeeropdracht met als hoofdvraag: “Wat zijn mogelijke product-markt-partner-combinaties op het gebied van zorgtoerisme in het Rijk van Nijmegen?” is afgerond. - Om (toeristische) ondernemers voor te bereiden op een nieuwe doelgroep hebben wij in december in samenwerking met een zorgpartij de workshop ‘omgaan met dementie’ georganiseerd. Gebleken is dat er aan deze informatie op dit moment nog geen behoefte is. Ondernemers hebben vooral behoefte aan algemene informatie over dit onderwerp. Daarom organiseren we in 2018 een kennisevent Zorgeloos op vakantie.
De gemeente Berg en Dal is qua grootte de derde gemeente in de regio Nijmegen. We pakken onze rol in de regio.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Het gemeentebestuur (raad- en collegeleden) is actief betrokken bij vraagstukken die op regionaal niveau spelen.
Om goede voorzieningen voor onze inwoners op het gebied van zorg, vervoer, gezondheid, etc. te leveren tegen een zo laag mogelijke prijs, werken we samen met andere gemeenten in de regio Nijmegen en in de regio Arnhem-Nijmegen. Om die voorzieningen van voldoende kwaliteit te houden en daar waar nodig te verbeteren, willen we actiever sturen in de regio door onze raad- en collegeleden goed te positioneren in de regionale samenwerkingsverbanden. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We nemen bestuurlijk actief deel in de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen. Ook op regionaal-economisch vlak zetten we ons bestuurlijk in. Bijvoorbeeld in het project Rijk van Nijmegen 2025. We hebben voor de evaluatie van het regionale portefeuillehoudersoverleg Economie regio Arnhem/Nijmegen als 1 van de 4 gemeenten bestuurlijke input gegeven. Ambtelijk leveren we meer input in regionale overleggen. Dit neemt nog meer toe omdat onze directieadviseur de opdracht heeft om zich bezig te houden met de uitbreiding en verbetering van de regionale samenwerking en de sturing daarvan. De raadswerkgroep 'samenwerkingen' heeft de GGD geëvalueerd. De groep bekijkt welke regelingen nog meer geëvalueerd moeten worden. Er is een eerste stap gezet om dit ook vanuit de ambtelijke organisatie input te geven.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
In de regio Arnhem-Nijmegen hebben we de evaluatie van het Gemeenschappelijk Orgaan actief gevolgd en onze bijdrage geleverd. De actiepunten die uit de evaluatie komen, onderschrijven we en we hebben aangeboden om ons op het terrein economie extra in te zetten. Op termijn willen we een bijdrage leveren op het gebied van duurzaamheid. De raadswerkgroep ‘samenwerkingen’ gaat naar aanleiding van de acties uit de evaluatie bekijken hoe we als raad een rol in de regio kunnen vervullen. In de regio Rijk van Nijmegen zijn wij bestuurlijke trekker in het project Rijk van Nijmegen 2025. De MGR organiseert in november een bijeenkomst met de colleges. Wij leveren daaraan een bijdrage door een column uit te spreken en door voorbereid de bijeenkomst in te gaan. Als het gaat om bestuurlijke functies binnen de regio, bekijken we wat er in de regio gaat gebeuren na de verkiezingen en hoe we als Berg en Dal ook na de verkiezingen een duidelijke rol kunnen spelen.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
We hebben ons ingezet om het vraagstuk hoe we grip krijgen op de sturing in samenwerkingsverbanden op de agenda te krijgen. Dat hebben we intern gedaan door bijv. de GGD te evalueren in de raadswerkgroep samenwerkingen, het oprichten van een intervisiegroep met de regieambtenaren van samenwerkingsverbanden, het voeren van een collegediscussie over bestuurlijke positionering in de regio en door de P&C cyclus van de regio en die van ons samen te brengen en te kijken hoe we beter sturing kunnen geven. Ook extern hebben we ons ingezet: onze gemeentesecretaris zit in een kopgroep van gemeentesecretarissen in de regio die zich bezig houden met samenwerking in de regio Arnhem-Nijmegen. Tevens hebben we ons steviger gepositioneerd in het portefeuillehoudersoverleg Economie van de regio Arnhem Nijmegen door in de voorbereidingsgroep van het overleg te zitten. Ook binnen het Rijk van Nijmegen zetten we ons in. We hebben een voortrekkersrol in de groep regiocoördinatoren die zich bezig houden met sturing op de MGR. We spelen een belangrijke bestuurlijke rol in het RvN@: een stichting met de ambitie dat het Rijk van Nijmegen economisch bij de topregio’s van Nederland gaat horen en dat tegelijkertijd onze fantastische leefomgeving wordt behouden. Binnen deze stichting is onze wethouder verantwoordelijk voor de goede contacten tussen de gemeenten.
We maken het voor inwoners en ondernemers gemakkelijker om initiatief te nemen bij ruimtelijke ontwikkelingen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
We willen als gelijkwaardige partners omgaan met inwoners en ondernemers.
We willen op een andere manier gaan samenwerken, meer als partner. We ontwikkelen een nieuw samenwerkingsmodel waarin initiatiefnemers, inwoners en gemeente als gelijkwaardige partners met ruimtelijke projecten aan de slag gaan. (relatie met Ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Er is geen behoefte aan procesbeschrijvingen die ervoor zorgen dat we meer als partner opereren. Het gaat om de juiste klantgerichte houding. Om deze houding te verbeteren, pakken we de volgende zaken op: we bekijken vragen van een initiatiefnemer met een positieve houding. Voordat er sprake is van een formele aanvraag , gaan we in gesprek met initiatiefnemers om te kijken wat de mogelijkheden zijn. We hebben met de ODRN afspraken gemaakt, zodat de website van de ODRN de klant beter van dienst is. Ook hebben we aandacht gevraagd voor een meedenkende houding. Een trainee maakt een analyse van de samenwerking gemeente/politiek en ondernemers.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De website van de ODRN heeft inmiddels een eerste verbeterslag ondergaan. Daarnaast zijn we met de ODRN in overleg op welke wijze we binnen de dienstverlening van de ODRN meer ruimte kunnen maken voor vooroverleg en afstemming voorafgaand aan het formele traject, zodat er een ‘ja, tenzij’ houding ontstaat. De trainee rondt de analyse dit najaar af. Onze relatie met de ondernemers hebben we versterkt door werkbezoeken, deelname aan netwerkbijeenkomsten en het organiseren van een bedrijvendag op 23 oktober.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De ODRN houdt per 1 januari 2018 spreekuur in het gemeentehuis, waar inwoners en bedrijven op afspraak langs kunnen komen voor vragen en vooroverleg. Een trainee heeft een studie gedaan naar het verbeteren van de verbinding tussen de gemeentelijke organisatie en ondernemers die in de gemeente actief zijn. De resultaten van de studie worden in 2018 besproken en verder opgepakt.
Samen met ondernemers, initiatiefnemers en bewoners gaan we experimenteren met de nieuwe Omgevingswet.
In 2018 wordt de Omgevingswet ingevoerd. We bereiden ons voor op de Omgevingswet door oude bestemmingsplannen om te zetten in bestemmingsplannen met een verbrede reikwijdte (bestemmingsplan plus). In deze bestemmingsplannen plus worden alle zaken uit uw omgeving (zoals woningen, verkeer, milieu, water, monumenten, etc) in één plan samengebracht. Zo krijg je makkelijker overzicht van de geldende regels in een bepaald gebied. We maken twee 'bestemmingsplannen plus'. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We gaan ons voorbereiden op de Omgevingswet door 4 omgevingsplannen (bestemmingsplannen +) te maken: Ooijse Graaf, Reiner van Ooiplein, De Horst en Vijverhof. Deze pilots zijn nu in voorbereiding. We bekijken of we de pilots Reiner van Ooiplein en De Horst kunnen combineren met de kernagenda’s die we ook voor die dorpen moeten opstellen. Dit resultaat heeft een dwarsverband met resultaat 2.3.1 en 2.3.2.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We vliegen ieder project anders aan, zodat we uit de verschillende wijzen van aanpak optimaal lering kunnen trekken. Het projectplan voor de projecten Ooijse Graaf en Vijverhof zijn vastgesteld en in uitvoering. Er is inderdaad besloten om de projecten De Horst en Reiner van Ooiplein te combineren met kernagenda’s voor De Horst en Ooij. Het college stelt het projectplan voor De Horst dit najaar vast. Het project Reiner van Ooiplein start in 2018.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Onderdeel van de aanpak in de Horst is dat er eerst in brede kring gesprekken plaatsvinden met belangrijke stakeholders in het dorp. Deze gesprekken zijn gestart in september 2017 en worden in het 1ste kwartaal van 2018 afgerond. Naast het inhoudelijke aspect is het de bedoeling om samen met de stakeholders een procesontwerp te maken om te komen tot een gedragen dorpsagenda voor De Horst. Dit voorstel wordt in het 2de kwartaal van 2018 door het college vastgesteld. De uitvoering van de projecten Ooijse Graaf en Vijverhof ligt op schema. De raad wordt in de loop van 2018 verder betrokken bij de implementatie van de Omgevingswet.
Onze inwoners weten ons te vinden en zijn tevreden over onze dienstverlening
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Het gemeentebestuur wil meer contact met inwoners
Dat doen we door zichtbaar aanwezig te ‘besturen’. We organiseren drie themabijeenkomsten van de gemeenteraad en college op locatie. We organiseren voor nieuwe inwoners een kennismakingsdag. We brengen nieuws bij de mensen thuis via sociale media. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
De kennismakingsdag voor nieuwe inwoners staat gepland voor mei 2017. We twitteren en gebruiken onze Facebookpagina regelmatig. Het college is volop vertegenwoordigd bij evenementen en activiteiten.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Raad en college gaan regelmatig op locatie in gesprek met inwoners over zaken die in onze samenleving spelen. Collegeleden zijn aanwezig bij evenementen, inwonersinitiatieven en activiteiten. Het aantal volgers van de gemeentelijke Facebookpagina groeit.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Enkele collegeleden beheren actief hun eigen sociale media. Daarnaast heeft de gemeente (afd. Communicatie) dagelijks contact met verschillende inwoners via sociale media. Dit gebeurt zowel actief (nieuws brengen, openbare uitnodiging etc) als reactief (reagerend op vragen/opmerkingen). Het aantal FB volgers is van 779 (1-1-2017) gestegen tot 1.145 (31-12-2017). Het aantal vind ik leuks is in 2017 gestegen van 780 tot 1.100. Het aantal volgers op Twitter is 2.597 (stand per 28/2/2018). Het college is in zijn geheel of als individu meerdere keren per week bij representatiebijeenkomsten. Dit varieert van herdenkingen tot aan carnavalsrecepties, openingen en dergelijke. Bij zo’n bijeenkomst kan het gaan om een actieve rol waarbij het meestal om een toespraak gaat (75x in 2017) tot aan alleen aanwezigheid. Het college is regelmatig aanwezig bij inhoudelijke bewonersbijeenkomsten. Van bijeenkomsten over de mogelijke komst van een melkverwerker tot aan bijeenkomsten met gebruikers van gemeentelijke accommodaties, met inwoners(groepen) over duurzaamheid, meedenkbijeenkomsten over verkeer/wegen, over brandveiligheid, bedrijfsbezoeken, bijeenkomsten met statushouders etc. We hebben geen kennismakingsdag voor nieuwe inwoners georganiseerd. We hebben zeven ipv drie themabijeenkomsten op locatie georganiseerd. Tenslotte waren er bezoeken aan het Toeristisch Opstap Punt, Reomie, de meldkamer, de Sint Maartenskliniek, d’n Drul, de draisine en een etentje met statushouders.
De gemeente laat zien wat ze doet.
We willen de gemeente op een positieve manier in het nieuws brengen. Successen die we samen met inwoners bereiken, mogen gevierd worden. (relatie met ambitie 5).
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We hebben diverse projecten (o.a. Herwendaal en de Lichtjesavond) positief in het nieuws gebracht. Alert zijn op successen is ook een bewustwordingsproces. We zijn hierin nog groeiende.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We laten via Facebook en andere mediakanalen steeds meer zien wat we doen en bereiken. We brengen steeds meer voorbeelden van nieuwe samenwerking tussen inwoners en gemeente in beeld.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
De gemeente laat in toenemende mate expliciet zien aan welke projecten gewerkt wordt/is. Voorbeelden: een volgende stap in duurzaamheid (verLEDden van onze gemeente), tegengaan van wateroverlast, oplevering fietspaden/wegen, aanplant nieuwe bomen, start/oplevering nieuwbouwprojecten.
Wij brengen reisdocumenten ook bij inwoners thuis.
Als het ministerie van Binnenlandse Zaken een aantal wijzigingen in de paspoortwet heeft doorgevoerd, wordt het voor iedere gemeente mogelijk om reisdocumenten thuis of op het werk te laten bezorgen. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Pakken we in de tweede helft van 2017 op.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het is nu wettelijk toegestaan om reisdocumenten thuis of op het werk te bezorgen. De bezorgingskosten zijn minstens € 10,-. Uit een onderzoek van Ecorys blijkt dat 69% van de ondervraagde burgers gebruik zouden willen maken van het thuisbezorgen van een reisdocument, maar slechts 2 % is bereid is om hier tenminste € 10,- voor te betalen. Wij kiezen er daarom voor eerst wat meer (positieve) ervaring uit het land te horen voordat we deze dienst voor onze inwoners gaan opzetten en aanbieden.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Inmiddels is er een aantal gemeenten die reisdocumenten laten bezorgen. Het gebruik hiervan door inwoners blijkt sterk afhankelijk van onder andere de prijs die zij daarvoor moeten betalen, de oppervlakte van de gemeente en de communicatie richting inwoners over de mogelijkheden. In 2018 onderzoeken we de daadwerkelijke kosten en mogelijkheden van een eventuele invoering van thuisbezorging van reisdocumenten.
Inwoners kunnen digitale aangifte van geboorte, huwelijk, overlijden en verhuizingen 24/7 online en op een eenvoudige manier doorgeven.
Via de website van de gemeente Berg en Dal kunnen inwoners zelf hun aangifte regelen. We maken onze formulieren makkelijker leesbaar voor mensen die niet goed kunnen lezen, zodat iedereen de formulieren goed kan invullen. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Pakken we in de tweede helft van 2017 op.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het is nu mogelijk om online een geboorte en (per oktober) een aanvraag voor een huwelijk door te geven. De al bestaande digitale productenlijst is dit jaar ook uitgebreid met: - een verhuizing van een minderjarig kind doorgeven zonder zelf te verhuizen; - een vermissing van een reisdocument doorgeven; - inschrijven voor het bedrijvenregister van Berg en Dal; - als vereniging of organisatie subsidie aanvragen; - vragen en verzoeken indienen bij het aanvragen voor subsidie voor toerisme.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Het is nu mogelijk om online een geboorte aan te geven en een huwelijk aan te vragen. Ook bieden wij inwoners inmiddels de mogelijkheid om overlijdensaangifte digitaal te doen. Verder is de digitale productenlijst inmiddels nog meer uitgebreid.
We willen dat onze inwoners en ondernemers tevreden zijn over onze dienstverlening.
We meten de klanttevredenheid met de monitor “waarstaatjegemeente.nl”. Onze gemeente scoorde in 2016 gemiddeld een 6,7 voor de algehele dienstverlening aan inwoners. De ambitie nu is om elk jaar hoger te scoren. Voor ondernemers volgen we de monitor MKB-vriendelijkste gemeente. Onze gemeente scoorde in 2015 gemiddeld een 6,5. Ook hier is de ambitie om elk jaar hoger te scoren.
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Wordt in tweede helft van 2017 duidelijk.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het onderzoek naar de telefonische bereikbaarheid eerder dit jaar liet een slecht resultaat zien. Er is een plan van aanpak in uitvoering dat op alle niveaus en terreinen (technisch, organisatorisch, instructie en discipline) verbeteringen doorvoert. Een nieuwe meting begin 2018 moet aantonen dat de bereikbaarheid voor onze inwoners terug is op een zeer acceptabel niveau.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Zie stand van zaken Najaarsnota en ook 3.2.1 en 3.2.2.
We helpen onze inwoners om te doen wat ze willen, maar stellen grenzen waar nodig.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
De gemeente neemt naar haar inwoners en ondernemers de "ja, tenzij" houding aan.
Hiermee wordt benadrukt dat de gemeente bereid is om mee te werken aan initiatieven van inwoners. We kijken hoe het wel kan of hoe we het anders kunnen doen. (relatie met ambitie 5)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Zie 3.5.1.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Zie 3.5.1.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Zie 3.5.1.
Wij bewaken de regels die we met elkaar hebben afgesproken in deze gemeente.
Eind 2016 hebben wij het nieuwe toezicht- en handhavingsbeleid vastgesteld. We willen onze mensen inzetten waar dit het meest nodig is. Accent ligt nu op veiligheid in bijvoorbeeld zorginstellingen en bij permanente bewoning van recreatiewoningen.
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
Het integraal Toezicht- en handhavingsbeleidsplan gemeente Berg en Dal 2017-2022 leggen we op 25 juni 2017 ter vaststelling aan de raad voor.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
Het integraal Toezicht- en handhavingsbeleid is in juni 2017 door de gemeenteraad vastgesteld. Dit beleid is gericht op de inzet van toezicht en handhaving waar dit het meest nodig is. Het accent op veiligheid is gelegd door de brandveiligheid van zorginstellingen, scholen en kinderdagverblijven projectmatig aan te pakken. We hebben een gestructureerd beeld van de inzet van onze boa's. We bekijken hoe we onze boa's in 2018 effectief en efficiënt kunnen inzetten.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
We hebben gebouwen waarin verminderd zelfredzame mensen verblijven extra geïnspecteerd op brandveiligheid. Inmiddels zijn 42 van de 92 zorggebouwen en 10 van de 13 scholen helemaal goedgekeurd. De overige gebouwen zijn nog in behandeling.
We willen een duurzame gemeente zijn. We geven zelf het goede voorbeeld.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Resultaten
Het energieverbruik van de gemeente zelf wordt meer opgewekt uit duurzame energie.
We besparen in 2017 3 tot 5 % op onze CO2 uitstoot van onze eigen gebouwen. Dit doen we door energie te besparen en zelf zoveel mogelijk duurzame energie op te wekken door bijvoorbeeld zonnepanelen op de daken te leggen. Binnen 7 jaar is 50% tot 80% van alle elektriciteit die de gemeente zelf gebruikt duurzaam opgewekt in onze regio. Wat we nog niet regionaal duurzaam opwekken en nog moeten kopen, mag vanaf 2018 alleen nog maar Nederlandse groene stroom zijn. (relatie met ambitie 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We verbeteren en optimaliseren onze verwarmingssystemen in de gemeentelijke gebouwen. Hierdoor gaan we 10-15% minder gas verbruiken. We maken het zwembad De Lubert duurzamer (isoleren en zonnepanelen). De aanbesteding om in de regio duurzame energie op te wekken loopt op schema. Medio 2017 wordt bekend welke partij onze duurzame energie gaat opwekken. Ook wordt er een kansenkaart duurzame energie opgesteld in samenspraak met inwoners en raad.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
De Groene Stroomfabriek levert vanaf 2018 ons gemeentelijk verbruik aan elektriciteit. Zij gaan ervoor zorgen dat onze elektriciteit hier in de regio duurzaam wordt opgewekt. Daarvoor worden de duurzame opwekprojecten uitgebreid. De eerste fase van de kansenkaart duurzame energie is bijna klaar. In het eerste kwartaal 2018 wordt met de diverse stakeholders gesproken om tot een gedragen kansenkaart te komen. Er wordt gewerkt aan een voorstel om het aantal zonnepanelen op het gemeentehuis uit te breiden.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
Binnen het energieconvenant is afgesproken om 3 tot 5 % op de CO2-uitstoot van onze eigen gebouwen te besparen. Dit is gehaald. Energie besparen en het verduurzamen van onze gebouwen zijn een continu proces dat over meerdere jaren loopt. Als gemeente zijn wij constant hiermee bezig en er zijn afgelopen jaren al veel maatregelen genomen. In 2017 lag de focus vooral op het verduurzamen van de Lubert (o.a. door LED-verlichting en energiezuinige zwemwaterpompen). Nieuwe acties ter verbetering van het gemeentehuis, sporthal de Duffelt en Kulturhus Den Ienloop zijn in gang gezet. In 2017 is er veel meer gebeurd: • Er is een Energievisie vastgesteld. In het verlengde daarvan is begonnen met de ontwikkeling van de Kansenkaart Duurzame Energie. • Er is met steun van de gemeente de energiecoöperatie Energierijck opgezet. • Daarnaast is de provinciale aanbesteding van elektrische laadpalen begonnen. Doel is om komende 3 jaar jaarlijks 10 elektrische laadpalen aan te leggen in onze gemeente. • Tot slot is er ook een (nieuwe) aanjager duurzaamheid aangesteld. Deze extra capaciteit wordt ingezet op het klimaatneutraal maken van de gemeente Berg en Dal.
We houden met onze gemeentelijke inkoop rekening met het milieu
We willen zo duurzaam mogelijk inkopen. We gaan een doel (streefpercentage) hiervoor vaststellen. We schaffen een volledig elektrische auto aan die gebruikt wordt voor gemeentelijke dienstreizen. (relatie met ambitie 4)
Stand van zaken Voorjaarsnota 2018
We hebben nieuw inkoopbeleid vastgesteld: bij een aanbesteding van € 50.000,- moeten we duurzaam inkopen toepassen. We hebben oplaadpunten voor elektrische auto’s aangelegd. Er zijn 2 elektrische auto’s voor bijvoorbeeld dienstreizen geleverd.
Stand van zaken Najaarsnota 2017
We zijn verder gegaan met het professionaliseren van ons inkoopbeleid, door bijvoorbeeld de Planning&Control-cyclus te monitoren, inkoopvoorwaarden te ontwikkelen voor ICT, instrumenten te ontwikkelen voor de toepassing van social return en het verzamelen van marktkennis. We richten momenteel een contractbeheersysteem in. We bereiden een aanbestedingskalender voor en zijn bezig met het ontwikkelen van werksjablonen voor het inkoopproces. Ook willen we accountgesprekken gaan voeren met MT-leden of afgevaardigden daarvan.
Stand van zaken Jaarrekening 2017
We hebben de inkoopvoorwaarden voor ICT geïntroduceerd, waarbij we rekening hebben gehouden met het milieu. We hebben handreikingen voor het verzamelen van marktkennis en marktconsultatie ontwikkeld en toegankelijk gemaakt. We zullen een inkoopstappenplan ontwikkelen en daarnaast maken we nog sjablonen. Nadat de accountgesprekken zijn opgestart kunnen we de aanbestedingskalender verder afmaken.
Onze gemeente
Beleidsindicatoren
De gegevens van de beleidsindicatoren komen van de website Waar staat je gemeente.nl . De cijfers zijn soms niet actueel. De cijfers kunnen ieder moment wijzigen. Wij hebben in deze jaarrekening de cijfers per 12 maart 2018 opgenomen.
Indicator | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Rekening 2017 |
---|
Functiemenging
Gemeente | 46,9 | 46,6 | |||
Provincie | 52,6 | 52,8 | |||
Nederland | 51,3 | 52,4 | |||
Eenheid: | % | ||||
Bron: | LISA | ||||
Toelichting: | Weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). |
Vestigingen (van bedrijven)
Gemeente | 121,4 | 126,8 | |||
Provincie | 130,1 | 135,5 | |||
Nederland | 122,4 | 139,7 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | ||||
Bron: | LISA | ||||
Toelichting: |
Banen
Gemeente | 620,8 | 617,3 | |||
Provincie | 741,8 | 752 | |||
Nederland | 721,7 | 758,2 | |||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 / 64 jaar | ||||
Bron: | LISA | ||||
Toelichting: |
Netto arbeidsparticipatie
Gemeente | 64,3 | 64,2 | |||
Provincie | 65,8 | 66 | |||
Nederland | 65,4 | 65,8 | |||
Eenheid: | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Percentage rekening 2017 komt uit periode 2016 |
Aantal re-integratievoorzieningen
Gemeente | 6,4 | ||||
Provincie | 21,2 | ||||
Nederland | 27,1 | ||||
Eenheid: | Aantal per 1.000 inwoners van 15 - 65 jaar | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | Aantallen uit periode eerste halfjaar 2017 |
Nieuw gebouwde woningen
Gemeente | 13,5 | ||||
Provincie | 7,6 | ||||
Nederland | 6,4 | ||||
Eenheid: | Aantal per 1.000 woningen | ||||
Bron: | Eigen gegevens | ||||
Toelichting: | Aantallen uit periode 2015 ABF-Systeem Woningvoorraad |
Demografische druk
Gemeente | 76,2 | 76,6 | |||
Provincie | 71,8 | 72,4 | |||
Nederland | 68,5 | 69 | |||
Eenheid: | % | ||||
Bron: | CBS | ||||
Toelichting: | De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar |
Wat heeft het gekost?
bedragen x € 1.000
Rekening 2016 | Raming 2017 primair | Raming 2017 actueel | Rekening 2017 | Verschil | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -12.022 | -5.671 | -7.139 | -11.008 | -3.869 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 6.350 | 1.802 | 2.336 | 6.998 | 4.663 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal programma | -5.671 | -3.869 | -4.804 | -4.010 | 794 |
Hieronder staat de toelichting op de verschillen tussen begroting en jaarrekening 2017 (- = nadelig).
Bedragen x €1.000 | ||||
Taakveld | Toelichting | Verschil | I/S/RES | |
Bestuur | - | Hogere dotatie aan de voorziening pensioenverplichtingen voormalige wethouders. De actualisatie wordt jaarlijks achteraf herrekend. | -285 | I |
- | Dit betreft de bijdrage aan het herindelingskrediet. Aangezien de bijdrage wordt gedekt uit de reserves, staat er een zelfde voordeel tegenover bij programma Ons Geld. | -177 | I | |
Burgerzaken | - | De leges en afdrachten voor rijbewijzen, paspoorten en NIK's leiden tot een nadeel van € 32.000. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er bij de begroting gerekend wordt met vooraf ingeschatte aantallen. | -32 | I |
Openbaar vervoer | - | In 2017 is noodgedwongen een aantal abri's vervangen na schade door aanrijding en vandalisme (-€ 13.000). Daarnaast waren de kosten doelgroepenvervoer € 14.000 hoger. | -27 | I |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | - | Er waren diverse mutaties in de grondexploitaties van de Bedrijventerreinen, waarbij bij een aantal complexen tussentijds winst is genomen. Dit is vanaf 2016 verplicht volgens het BBV. | 87 | I |
Toerisme | - | Een aantal projecten is gestart in 2017 en loopt door in 2018. Voor de Communicatiecampagne Berg en Dal stellen we voor het budget naar 2018 over te hevelen. | 78 | I |
- | Het project toeristische bebording is gestart, maar nog niet afgerond. We stellen voor het bedrag over te hevelen naar 2018. Dat geldt ook voor het project wandelpadennetwerk. | 54 | I | |
- | Toewijzing aanjaaggeld, bijdrage project Zorgeloos op vakantie. | 15 | I | |
Musea | - | Bij de jaarrekening 2016 is € 590.000 voor het Bevrijdingsmuseum overgeheveld naar 2017. Dit bedrag is niet volledig besteed en het voorstel is om het restant bedrag van € 517.715 over te hevelen naar 2018. Op programma Ons Geld vindt hierdoor een lagere aanwending van de algemene reserve plaats. | 518 | I/RES |
Arbeidsparticipatie | - | Van het rijk is geld ontvangen in verband met de verhoogde asielinstroom. Dit geld wordt ingezet voor diverse projecten. Een deel hiervan, namelijk € 169.000, zal in 2018 worden besteed. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2018. Daarnaast is € 30.000 minder besteed aan de inhuur voor activering van de participatieklanten in de vorm van een vrijwillige tegenprestatie. | 199 | I/R |
Ruimtelijke ordening | - | Deze pm raming is afhankelijk van projecten die worden gestart. Dat is in 2017 achter gebleven bij de verwachting. | -28 | I |
Grondexploitatie | - | Er waren diverse mutaties in de grondexploitaties; een aantal complexen is afgesloten en er is (tussentijds) winst genomen. Dit is vanaf 2016 verplicht volgens het BBV. Tenslotte zijn er kosten voor het SEV-project verantwoord op dit taakveld. Hier staat een bijdrage uit de reserve tegenover. | 619 | I/RES |
Bouwvergunningen | - | De inzet van de ODRN is hoger uitgevallen (-€ 12.000). Deze kosten worden verdeeld over de taakvelden Milieu en Wonen en bouwen. Hier staat een hogere inkomst tegenover van de bouwleges. | -12 | I |
- | In 2017 waren er meer inkomsten van bouwleges. Hier staat een hogere uitgave tegenover op de taakvelden Milieu en Wonen en Bouwen voor de inzet van de ODRN. | 86 | I | |
- | Een tweetal dwangsommen zijn overgeboekt naar de voorziening dubieuze debiteuren. Dit zijn dwangsommen die in 2015 en 2016 zijn opgelegd. | -40 | I | |
Woningbouw | - | Dit betreft een exploitatiebijdrage aan SEV-Imagocampagne en SEV-Stimuliering woningmarkt. Hier staat een bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover op het programma Ons Geld. | -17 | I |
Salaris- en inhuurkosten | - | Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt. | -227 | I |
Diverse verschillen | - | -17 | I | |
Totaal Programma 3 | 794 |
Relevante beleidskaders
Wet gemeenschappelijke regelingen
De re-integratieverordening MGR
Re-integratieverordening-rijk-van-nijmegen
Nadere-regels-en-beleidsregels-re-integratieverordening-participatiewet-mgr-rijk-van-nijmegen
Het Werkbedrijf
Inrichtingsplan-module-werkbedrijf
Werkzoekenden
Werkzoekenden/veelgestelde-vragen
Sociaal Maatschappelijke Visie 2015
Sterke werkwoorden
Werk is de uitkomst
Visie document Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek
Strategische visie Groesbeek 2015
Structuurvisie Groesbeek
Structuurvisie Millingen aan de Rijn
Structuurvisie Ubbergen
Economische Visie Hier wordt gewerkt
Kadernota Toerisme Van trots naar topbestemming
Integraal toezicht en handhavingsbeleid
Verbonden partijen
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
ODRN
Visie
De opgedragen taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zodanig uitvoeren dat deze dienstbaar zijn aan veilige fysieke leefomgeving. Hierbij vindt de uitvoering plaats op kwalitatief goed niveau, efficiënt en met het oog voor de klant. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de risicovolle (bedrijfs)activiteiten in het kader van het toezicht op risicobedrijven en de vergunningverlening bij complexe bedrijven.
Beleidsvoornemens
Bij uitvoering van de taken gelden, naast wettelijke voorschriften, de beleids -en/of toetsingskaders die worden ingebracht door de partners. Steeds zal worden beoordeeld in hoeverre er verschillen zitten in deze beleidskaders van de partners en zullen voorstellen gedaan worden hoe met deze verschillen om te gaan. Er loopt een discussie over de cultuurverandering bij de ODRN naar de ‘Ja, mits’ houding. Daarnaast is de fysieke inrichting van een lokaal Omgevingsloket per 1 november 2017 een aandachtspunt. De kosten van het lokale loket dekken we uit de advieskosten die nu al in het werkprogramma van ODRN zijn opgenomen. Dit betekent dus geen uitzetting van de begroting!
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
Euregio
Visie
De Euregio Rijn-Waal geldt als pleitbezorger voor de gehele grensregio. Wij zetten ons bij Nederlandse, Duitse en Europese instellingen en organen in voor de belangen van de grensregio, om de grensoverschrijdende toegankelijkheid van het bestaande aanbod duurzaam te verbeteren. De belangenbehartiging vindt plaats op alle maatschappelijk relevante gebieden, van economie en infrastructuur tot onderwijs en cultuur. Daarnaast biedt de Euregio Rijn-Waal ook een platform voor diverse doelgroepen in de regio. Enkele voorbeelden zijn het Euregionale Forum voor Grensoverschrijdende Gezondheidszorg en de Ronde Tafel Openbare Orde en Veiligheid. Ook faciliteert de Euregio Rijn-Waal desgewenst grensoverschrijdende ad-hoc werkgroepen rondom diverse actuele thema's.
Beleidsvoornemens
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio Rijn-Waal wil zich nog duidelijker positioneren en onderscheiden als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. De Euregio Rijn-Waal is vertegenwoordigd in vele netwerken aan beide zijden van de grens en heeft veel expertise in huis om grensoverschrijdende vragen te kunnen beantwoorden. De Euregio Rijn-Waal is niet alleen expert op het gebied van het Europese subsidieprogramma's als INTERREG en Eures, maar is ook het aanspreekpunt voor haar inwoners als het gaat om grensoverschrijdend wonen en werken. De Euregio Rijn-Waal faciliteert actief de netwerken op het gebied van onder andere intergemeentelijke samenwerking, kennisvalorisatie, gezondheidszorg en openbare orde en veiligheid. Met haar brede kennis wil de Euregio Rijn-Waal haar leden, stakeholders motiveren grensoverschrijdend actief te worden. Hiertoe wordt een gecoördineerde branding- en communicatiestrategie opgezet en uitgevoerd. Meer beleidsvoornemens zijn te vinden in de Strategische Agenda 2020 Euregio.
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
GO regio Arnhem Nijmegen
Visie
De Regio Arnhem Nijmegen is een regionaal samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten gericht op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in nationaal en internationaal perspectief. De Regio Arnhem Nijmegen is een platform van overleg en afstemming, gericht op de thema's Duurzaamheid, Economie, Wonen en Mobiliteit.
Beleidsvoornemens
De Stadsregio Arnhem Nijmegen als WGR+ regio is geliquideerd en functioneert niet meer als regionaal samenwerkingsverband. De gemeenten hechten nog wel waarde aan een vorm van regionale samenwerking op de terreinen Economie, Mobiliteit, Wonen en Duurzaamheid. Voor deze samenwerking is het Gemeenschappelijk Orgaan opgericht. Deze samenwerking moet leiden tot een structureel betere positie van de regio in (inter)nationaal perspectief. Ook moet het leiden tot een intensieve samenwerking met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en de overheid: de Triple Helix. In 2018 wordt gewerkt aan een betere synergie tussen de vier onderwerpen economie, wonen, duurzaamheid en mobiliteit. Ook wordt gekeken hoe gemeenteraden en colleges beter kunnen worden geïnformeerd over de doelen en resultaten van het GO.
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
RBT-Kan
Visie
De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie in de regio Arnhem Nijmegen. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken. RBT KAN heeft de ambitie een belangrijke partner te zijn in deze regionale ontwikkelingen.
Beleidsvoornemens
De missie van RBT KAN is het initiëren en aanreiken van een collectieve marketingaanpak die ingezet kan worden om duurzame groei te realiseren in de vrijetijdseconomie van de regio Arnhem Nijmegen. Daarvoor werkt RBT KAN intensief samen met een grote hoeveelheid aan partners binnen en buiten de regio.
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
Grenzland Draisine GMBH
Visie
Het exploiteren van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Beleidsvoornemens
Mede in het kader van het project "Zorgeloos op Vakantie" en de ambitie een toegankelijke regio te zijn, worden in 2018 enkele familie-draisinen geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. De drie Draisinestations in Groesbeek, Kranenburg en Kleef krijgen een rolstoeloprit. Daarnaast geeft de Grenzland Draisine GmbH in 2018 meer aandacht aan promotie in Nederland.
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
MGR
Visie
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges: 1. Samenwerking haalt het maximale uit de uitvoering. 2. Samenwerking laat beleid een lokale aangelegenheid. 3. Samenwerking levert geen bestuurlijke drukte op. 4. Samenwerking gaat uit van ontkokering en integraliteit. Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, val onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft.
Beleidsvoornemens
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens: - Meer arbeidsgehandicapten aan de slag. - Dienstverlening aan statushouders. - Invullen wettelijke verplichting beschut Werk Participatiewet. - Verbeteren samenspel met afdelingen Inkomen. - De positieve lijn van een stijgende toegevoegde waarde per SW-medewerker wordt doorgezet. - Verder bouwen aan de keten van loonvormende arbeid. - Kandidaten die zich ontwikkelen in de niet-loonvormende keten, de stap naar de loonvormende keten te laten zetten. Iemand die door bepaalde omstandigheden niet meer in staat is tot loonvormende arbeid, toe te leiden naar de lokale situatie voor een niet-loonvormende activiteit. Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens: - Evaluatie van de platformfunctie van de MGR; - Aanknopingspunten uit de evaluatie benoemen en uitvoeren om op andere wijze de platformfunctie uit te gaan voeren; - Het thema demografie verdiepen met het oog op regionale samenwerking; - In samenwerking met de Agendacommissie twee regionale (raads)bijeenkomsten organiseren; - Verbeteren van de website, zodat de openbare vergaderingen en stukken toegankelijk zijn. Voor nadere informatie: zie https://www.regiorvn.nl/_media/thema-s/begroting-mgr-2018-en-herziene-begroting-2017.pdf
Beleidsinformatie - Verbonden partijen
BVO DRAN
Visie
De vervoersorganisatie brengt de belangen van de deelnemers samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken we aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
Beleidsvoornemens
De negentien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer voor inwoners die geen of niet altijd gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht. De vervoersorganisatie brengt de belangen van de gemeenten samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken de gemeenten aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer. In de vervoersorganisatie sturen en beheersen de gemeenten samen de uitvoering en ondersteunende processen voor dit aanvullend openbaar vervoer.